Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Investiţiile făcute după privatizarea Aeroportului Chişinău au fost doar pe hârtie. Statul vrea rezilierea contractului

Investiţii doar pe hârtie, nu şi în realitate. Mai bine de jumătate din banii investiţi de Avia Invest pentru modernizarea Aeroportului Internaţional Chişinău sunt de fapt banii obţinuţi din taxele încasate de la pasageri. Astfel, statul continuă să facă eforturi pentru a rezilia acest contract. Despre acest lucru a anunţat astăzi preşedintele Igor Dodon, după şedinţa Consiliului Suprem de Securitate.

Potrivit lui Igor Dodon, investitorul a încălcat grav angajamentele financiare pe care şi le-a asumat prin semnarea contractului de concesionare.

„Investiţiile ce urmau a fi făcute de investitor până la sfârşitul anului 2019, aşa e scris în contract, trebuia să fie 160 de milioane de euro. În realitate, au fost 94 de milioane de euro”, a spus Igor Dodon.

Cu alte cuvinte, investitorul se pare că a uitat şi de alte 66 de milioane de euro. Mai mult, o treime din investiţii sunt, de facto, banii pasagerilor.

„Din acele 94 de miloane care investitorul le-a introdus, 59 de milioane de euro sunt din taxele plătite de către pasageri”, a declarat preşedintele Republicii Moldova.

Acum, autorităţile depun eforturi pentru a scoate de pe umerii pasagerilor această taxă de 9 euro.

„A revedea totuşi avea dreptul sau nu Guvernul să transmită taxa de 9 euro în contractul de cesiune. Vom merge şi pe pista asta în ceea ce ţine de anularea prin, o să vedem, judecată, legea, decizia Curţii Constituţionale, pe toate filierele să anulăm taxa asta de 9 euro”, a spus Igor Dodon.

În dosarul Aeroportului Internaţional Chişinău sunt deschise 5 cauze penale pe numele celor care au semnat contractul de concesiune şi organizarea concursul în 2013. Totodată, Dodon anunţă că situaţia nu e roz nici la Air Moldova. Datoriile companiei sunt de 1,1 miliarde de lei. Şi în acest caz, investitorul nu a alocat banii proprii.

„Dacă în timpul apropiat nu vor fi investiţi aceşti bani atunci vom convoca o şedinţă să vedem ce facem, reziliem sau nu, cum gestionăm situaţia”, a declarat preşedintele.

Statul a vândut Air Moldova în octombrie 2018. Cumpărătorul este compania "Civil Aviation Group", din acţionariatul căruia făceau parte Blue Air şi doi cetăţeni moldoveni. Mai apoi, Blue Air s-a retras, iar acţiunile au fost preluate de un om de afaceri din Letonia. În prezent, pe capitalul social al companiei a fost pus sechestru.
 
Similare
RECOMANDĂRI