DOC. Medici concediaţi în pofida crizei de specialişti şi secţii comasate fără temei. Ilegalităţile depistate la Spitalul Municipal nr. 1 din Chişinău
Sursa foto:canal2.md Vizualizari:

DOC. Medici concediaţi în pofida crizei de specialişti şi secţii comasate fără temei. Ilegalităţile depistate la Spitalul Municipal nr. 1 din Chişinău

Administraţia IMSP Spitalul Clinic Municipal nr.1, în persoana directorului Iurie Dondiuc, a demonstrat în activitatea sa promovarea unui management defectuos care nu este orientat spre gestionarea eficientă şi corectă a mijloacelor financiare, a bunurilor materiale şi a altor resurse disponibile, nu a asigurat transparenţă în activitatea instituţiei, nu a implicat colectivului în luarea deciziilor şi nu a asigurat condiţiile necesare pentru perfecţionarea profesională a angajaţilor. Aceasta este concluzia generală a Comisiei de Anchetă efectuată recent, după ce mai mulţi angajaţi ai spitalului au depus o serie de petiţii.

Comasări ilegale

Comisia a constatat că aministraţia spitalului a efectuat ilegal comasarea a două secţii cu profil diferit - de anesteziologie-reanimare a serviciului chirurgical-somatic şi cea de anesteziologie-reanimare a serviciului obstetrical-ginecologic în una singură. Acest tip de comas are ţine doar de competenţa Fondatorului – Consiliul Municipal Chişinău, şi nu ţine de competenţa consiliului de administraţie sau a conducătorului instituţiei. Acest lucru este prevăzut în Legea privind statutul municipiului Chişinău, dar şi în statutul IMSP.

De altfel, comasarea nu numai că a fost realizată contrar prevederilor legale, ci şi fără realizarea unui studiu de fezabilitate care ar fi argumentat nu doar necesitatea acestor modificări, dar şi investiţiile necesare (instruiri, echipamente, reparaţii) pe termen scurt, mediu şi lung.
 
Medici concediaţi ilegal, în plină criză de specialişti

În urma acelei reorganizări, menţionate mai sus, 4 medici anesteziologi-reanimatologi cu experienţă şi competenţe înalte au fost concediaţi în urma reducerii funcţiilor (Vadim Grumeza, Tatiana Toma, Dumitru Sertinean, Petru Rotaru), şi asta în condiţiile când spitalul se confruntă şi astăzi cu insuficienţă de medici de această specialitate. Tatiana Toma la acel moment era însărcinată, însă acel fapt nu a fost luat în considerare de către conducere, astfel prin concedierea acesteia a fost încălcat grav art.251 al Codului Muncii care interzice concedierea femeilor gravide şi a salariaţilor care îngrijesc copii în vârstă de pînă la 4 ani.

În prezent Toma a fost restabilită la serviciu prin hotărâre de judecată şi se află în concediu de îngrijire a copilului, iar spitalul va trebui să-i plătească lipsa forţată de la serviciu şi alte compensaţii, aducând un prejudiciu financiar spitalului. Celelalte procese sunt încă pe rol.
 
Administraţia spitalului nu a ţinut cont de recomandările ministerului

Comisia mai concluzionează că nu a fost luată în calcul nici recomandările repetate ale Ministerului Sănătăţii prezentate în scrisoarea MS nr. 01/1-1786 din 13.12.20164 semnată de viceministrul Oleg Creciun, care consideră comasarea secţiilor inoportună. De asemenea, au fost efectuate vizite în spital de către Preşedintele Comisiei protecţie socială, ocrotire a sănătăţii, educaţie, cultură, mass media şi relaţii interetnice a Consiliului municipal Chişinău, consilier municipal Ala Nemerenco care a venit cu propuneri şi atenţionări că sunt încălcate un şir de prevederi legale, dar de asemenea de ele nu s-a ţinut cont.

La şedinţa Consiliului Administrativ din 19.10.2016 decizia referitor la comasarea secţiilor s-a luat fără a fi prezentată membrilor CA a unei analize, cu evidenţierea beneficiilor care le va aduce reorganizarea, şi nu a existat nicio discuţie, doar 2 întrebări, decizia fiind votată rapid şi unanim.
 
Gărzi de 24 de ore

Comisia a mai constatat că unii angajaţi au un orar de muncă de 24 de ore, contrar prevederilor Codului Muncii care stabileşte prin articolul 100 că “Pentru anumite genuri de activitate, unităţi sau profesii se poate stabili, prin convenţie colectivă, o durată zilnică a timpului de muncă de 12 ore, urmată de o perioadă de repaus de cel puţin 24 de ore.”

„Gărzile de 24 ore sunt o încălcare a legislaţiei muncii, iar un asemenea orar contribuie la epuizarea totală a medicilor care spre sfârşitul gărzii pot admite erori umane, care în medicină se reflectă nu doar într-o calitate mai joasă a serviciilor medicale oferite, dar şi la cazuri mai tragice, deoarece specialitate dată este una foarte solicitantă”, se spune în Nota informativă privind examinarea sesizărilor din partea membrilor colectivului medical al IMSP Spitalul Clinic municipal nr.1 cu referire la acţiunile conducerii instituţiei.
 
Discriminare, hărţuire  şi comportament intimidant din partea administraţiei
 
În pofida faptului că secţia a fost unificată ce presupunea rotaţia tuturor medicilor, aceasta nu se întâmplă cu toţi medicii, unii din ei având un orar de lucru mai favorizat sau activând doar în sub-serviciul chirurgical-somatic sau în cel de OB/GYN. De asemenea, un angajat a sesizat faptul că nu este admis la acordarea serviciilor de anestezie, ci doar la cele de reanimare, care impune în acest fel pierderea competenţelor şi experienţei sale în anestezie. Aceasta este confirmat de către Inspectoratul de Stat al Muncii.

„În această ordine de idei, nu este clară necesitatea de comasare a fostelor secţii – cea de anesteziologie-reanimare a serviciului chirurgical-somatic şi cea de anesteziologiereanimare a serviciului OB/GYN, odată ce s-a păstrat divizarea muncii după profiluri şi activităţi pentru o parte din medici, iar secţia a ajuns la asigurarea cu medici într-o situaţie mai rea decât înainte. De asemenea nu a fost demonstrat impactul reorganizării asupra beneficiarului final, pacientul, care a rămas să fie tratat în aceleaşi condiţii”.
 
Nepăsare în cazul medicului  Ala Valenga

Comisia create de administraţia spitalului a catalogat cazul medicului Valenga  ca accident care nu are legătură cu îndeplinirea obligaţiunilor de serviciu şi l-au clasificat ca „accident în afara muncii”.

„Este cert vizibil că administraţia spitalului a demonstrat o atitudine absolut nepăsătoare faţă de agresarea unei colege-femei şi angajate a spitalului din moment ce cazul a avut loc la locul de muncă, în timpul orelor de muncă, pe un subiect legat de activitatea spitalului (decesul pacientei) şi este clasificat ca un accident în afara muncii”, este concluzia Comisiei.

Achiziţii multe, rezultate – zero/ Aparate de aer condiţionat în birouri, şi nu în saloane

Mai mulţi colaboratori ai SCM nr.1 cu care am avut discuţii au relatat că deşi în spital se fac multe procurări, condiţiile hoteliere ale pacientului rămân a fi tot cum erau înainte şi nu din cele mai bune, albiturile de pat sunt uzate şi nu corespund normelor sanitar-igienice ca şi alte ustensile. Afirmaţiile lor au fost confirmate prin poze. Totodată, comisia de anchetă specifică că la momentul desfăşurării vizitei în spital în serviciul administrativ se instalau în birourile funcţionarilor aparate pentru aer condiţionat, deşi în saloanele multor secţii, acolo unde sunt pacienţi care au mai mare nevoie de ele, aceste aparate lipsesc

Amintim că în perioada 26-31 octombrie 2018 a fost efectuată o anchetă de serviciu, în cadrul căreia au fost examinate sesizările şi petiţiile depuse de colaboratori ai IMSP Spitalul Clinic municipal nr.1.
 
La momentul de faţă, în urma acţiunilor conducerii SCM nr.1 pe rol se află 9 procese de judecată intentate de către colaboratorii actuali sau foşti ai spitalului, ceea ce demonstrează o situaţie foarte tensionată în colectiv şi incapacitatea conducerii de gestionare şi soluţionare a conflictelor

Similare
RECOMANDĂRI