PAS va propune modificarea Codului Navigaţiei Maritime, inclusiv prin majorarea taxei de înregistrare a navelor sub pavilionul R. Moldova
Sursa foto:unpaspentru.md Vizualizari:

PAS va propune modificarea Codului Navigaţiei Maritime, inclusiv prin majorarea taxei de înregistrare a navelor sub pavilionul R. Moldova

Fracţiunea parlamentară a Partidului Acţiune şi Solidaritate anunţă că va propune Parlamentului un proiect de lege de modificare a Codului Navigaţiei Maritime. Potrivit deputatului PAS, Radu Marian, controlul asupra navelor înregistrate trebuie să fie realizat doar de către societăţile care deţin recunoaşterea Comisiei Europene, iar costul de înregistrare a navelor trebuie majorat substanţial.

„Republica Moldova are în acest moment înregistrate sub pavilionul său peste 300 de nave. Spre comparaţie, România, cu sute de kilometri de acces la Marea Neagră, are până la 10 nave comerciale înregistrate sub pavilionul său. Situaţia este atât de gravă, încât Moldova se află de ani buni pe Lista Neagră portuară în toată lumea – lângă noi în listă se află ţări ca Togo, Tanzania sau Siera Leone. Din acest motiv, navele aflate sub pavilionul Moldovei sunt sechestrate, inspectate şi oprite la fiecare pas. Pe bună dreptate – multe din ele se află într-o stare tehnică deplorabilă şi sunt extrem de vechi -conform datelor obţinute de la agenţia navală – „vârsta” medie a navelor înregistrate ultimii doi ani este de 33 ani”, a precizat deputatul.

În context, Radu Marian a enumerat câteva exemple prin care Moldova este cunoscută în întreaga lume pentru schemele frauduloase în care sunt implicate navele cu „numere” moldoveneşti:

  • În septembrie 2016, 3 nave sub pavilionul Republicii Moldova au fost folosite de contrabandiştii în fiinţe umane pentru a transporta ilegal peste 2.000 de refugiaţi din Orient în Uniunea Europeană (UE)
  • În octombrie 2018, pe o navă sub pavilion moldovenesc a fost depistată o tonă de cocaină
  • În noiembrie 2019, o navă care circula ilegal sub pavilionul Republicii Moldova a naufragiat la Odessa şi a provocat o catastrofă ecologică.
  • În 2013 o navă sub pavilion moldovenesc care transporta 2000 de tone de nitrat de amoniu a fost oprită şi sechestrată în Beirut din cauza problemelor tehnice.

Legiuitorul a anunţat că acum 3 săptămâni a transmis un demers agenţiei navale prin care a solicitat o serie de informaţii, inclusiv numărul de nave înregistrate sub pavilion naţional în perioada 2019-2020, vârsta navelor şi dacă acestea au fost inspectate înainte să fie înregistrate.

Răspunsul Agenţiei a fost: ”Agenţia Navală nu a efectuat careva inspecţii de pavilion, pe motivul lipsei cadrului normativ”.

„Inevitabil, în toată această poveste sunt implicaţi şi politicieni, mai exact, un om al lui Dodon, deputat socialist, marinarul Anatolie Labuneţ. În răspunsul primit de la Agenţia navală, a fost indicată o listă a celor mai mari reprezentanţi locali ai acestor nave înregistrate. Una din aceste companii – Marine Engineering SRL, conform unei investigaţii a ZdG din februarie 2020, este afiliată prin interpuşi deputatului Labuneţ”, a concretizat Radu Marian.

Pentru a descuraja schemele frauduloase şi a nu permite ca navele moldoveneşti să pună vieţi în pericol, PAS vine cu două soluţii:

  1. Controlul asupra navelor înregistrate să fie realizat doar de către societăţile care deţin recunoaşterea Comisiei Europene. În acest sens, vom propune un proiect de lege de modificare a Codului Navigaţiei Maritime.
  2. Majorarea substanţială, de câteva ori a costului de înregistrare. Costul actual de 1000 EUR este unul mult prea modest.

 

Similare
RECOMANDĂRI