Raport: Există motive de reziliere a contractului de concesionare a Aeroprotului
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Raport: Există motive de reziliere a contractului de concesionare a Aeroprotului

Întregul proces, cât şi contractul de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău, au fost afectate de condiţii de nulitate. Gravitatea şi încălcarea flagrantă a legii rezultă şi din hotărârea prin care Guvernul a decis să organizeze un concurs închis, pe când legea spune că acesta trebuie să fie public. Totodată, neexecutarea obligaţiilor contractuale de către concesionar sau încălcarea obligaţiilor contractuale duc la posibilitatea rezilierii contractului de concesiune. Concluziile se regăsesc în raportul preliminar prezentat marţi, 17 septembrie, la şedinţa Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului de organizare şi desfăşurare a privatizării şi concesionării proprietăţii publice în perioada anilor 2013-2019.

Unul dintre consultanţi, Eduard Digore, a declarat că este vorba despre o analiză de ordin juridic, bazată pe documentele puse la dispoziţie de către Comisia de anchetă şi pe fapte constatate. Potrivit expertului, decizia de a organiza un concurs închis cu privire la selectarea concesionarului porneşte întreaga viciere a procedurii. Comisia de concurs a delegat o parte din atribuţiile sale, destul de importante, Aeroportului, deşi nu avea dreptul să facă acest lucru. În aceste condiţii nu se cunoaşte nici dacă a fost asigurată securitatea ofertelor depuse, fapt de care era responsabil statul, dar nu s-a ocupat. Faptul prin care s-a declarat câştigătoare o ofertă pe bază de informaţii false a generat mai multe litigii, inclusiv adresări la Curtea Constituţională, care ulterior a suspendat hotărârile Guvernului. Însă executivul şi-a reconfirmat hotărârea cu privire la concesionare.

În ceea ce priveşte comisia de supraveghere a activităţii în cadrul Aeroportului, spune consultantul, aceasta se întrunea o dată pe an, nu şi trimestrial, conform prevederilor. Concluziile structurii de supraveghere erau bazate doar pe informaţia prezentată de concesionar, însă nu au existat ieşiri la faţa locului. Potrivit lui, toate acestea duc la posibilitatea rezilierii unui contract de concesiune pe motiv de nexecutare a obligaţiilor contractuale sau pe motiv de încălcare a obligaţiilor contractuale. „Obligaţia de bază era să facă nişte investiţii proprii pe anumite faze contractale. Din informaţia deţinută, concesionarul nu şi-a onorat obligaţiile în temren privind prima fază de executare a lucrărilor şi investiţii proprii”, a notat Eduard Digore.

În aceeaşi şedinţă, a fost prezentat şi raportul preliminar cu privire la legalitatea privatizării companiei aeriene „Air Moldova”. „Pe parcursul anilor 2017-2018, a fost creată impresia că „Air Moldova” este în prag de faliment şi trebuie înstrăinată urgent. Pe de altă parte, întreg procesul de privatizare părea un proces de rutină, iar reprezentanţii statului vând cu regularitate companii de talia „Air Moldova”. Totuşi, a fost semnat contactul de vânzare-cumpărare pe 2 octombrie, unde reprezentanţii statului şi reprezentanţii ofertantului au venit cu declaraţii destul de tari, printre care faptul că până la finele anului 2019 vor fi lansate şapte rute noi. Acum vedem că nu există astfel de rute noi”, a declarat Victor Neaga, un alt consultant.

Potrivit lui, şi monitorizarea post-privatizare a fost la cel mai jos nivel. S-a mai constatat că nu au fost înregistrate diferenţe mari între situaţia de până la privatizarea companie şi după. Datoriile pe care le înregistra „Air Moldova” nu au fost achitate. „Concluziile experţilor sunt că scopul privatizării nu a fost realizat şi există suspiciuni rezonabile despre faptul că proprietatea statului a fost delapidată după care privatizată cu grave încălcări de procedură”, a mai spus Victor Neaga.

Preşedintele Comisiei, Igor Munteanu, a declarat că, după ce Comisia a luat act de cele două rapoarte, acestea urmează să fie prezentate în plenul Parlamentului, în termen de 7-10 zile. În timpul apropiat, urmează să fie audiat un raport cu privire gările şi staţiile auto.
Similare
RECOMANDĂRI