Reacţii şi nemulţumiri: Cum argumentează Guvernul anularea reducerii de 50% la importul maşinilor hybrid
Sursa foto:zdg.md Vizualizari:

Reacţii şi nemulţumiri: Cum argumentează Guvernul anularea reducerii de 50% la importul maşinilor hybrid

Maşinile de tip hybrid ar putea să nu mai beneficieze de reducerea de 50% la import. Prevederea se regăseşte într-o hotărâre de Guvern, publicată în Monitorul Oficial la 29 noiembrie şi votată în primă lectură de Parlament, prin care sunt operate modificări la mărimea reducerilor pentru importul automobilelor.

Noile prevederi au nemulţumit un grup de cetăţeni, care au iniţiat o petiţie publică solicitând revizuirea acestei hotărâri, dar şi mai mulţi deputaţi şi persoane din domeniul protecţiei mediului.

Ce presupun modificările propuse de Guvern

Până în prezent, Codul Fiscal prevedea o micşorare a cotei accizului cu 50% pentru autoturismele cu motor hybrid, fără a le delimita pe categorii. Guvernul propune însă împărţirea maşinilor hybrid pe trei categorii, fiecare beneficiind de reduceri diferite, transmite zdg.md

Cota accizului ar urma să fie micşorată cu 50% doar pentru autoturismele de tip plug-in hybrid, cu motor electric ca motor pentru propulsie, care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. În cazul celorlalte automobile de tip hybrid clasic, care au beneficiat până acum de o reducere de 50%, cota de acciz va fi micşorată doar cu 25%. În cazul maşinilor mild-hybrid şi micro-hybrid, nu va fi aplicată nicio scutire.

Solicitat de Ziarul de Gardă pentru o reacţie pe marginea acestui subiect, secretarul de stat din cadrul Ministerului Finanţelor, Dorel Noroc, a declarat că reducerea de 25% a accizului pentru automobile hybrid clasice este motivată de faptul că aceste maşini nu ar fi atât de ecologice precum cele de tip plug-in hybrid, respectiv beneficiază de o reducere mai mică.

„Din experianţa internaţională şi a României, am constatat că statul stimulează în special automobilele care sunt mai ecologice – de tip plug-in. De aceea, s-a ajuns la concluzia ca facilităţile să fie bine direcţionate. Astfel, ca să stimulăm anume acele maşini care în realitate au o poluare mai mică, s-a acordat 50% la automobile de tip plug-in, 25% la maşinile hybrid şi pentru a treia categorie (mild şi micro hybrid) va fi achitată integral taxa, pentru că astăzi avem importuri masive de micro şi mild hybrid care, în realitate, nu trebuie să beneficieze de facilităţi şi pierdem bani la buget”, a declarat pentru Ziarul de Gardă secretarul de stat din cadrul Ministerului Finanţelor, Dorel Noroc.

Petiţie publică: Modificările nu vor stimula consumatorii să procure automobile „eco-frienly”

Iniţiatorii petiţiei publice declară că modificările propuse de Guvern vor afecta importul de automobile cu propulsie hybrid în favoarea automobilelor cu propulsie pe benzină şi diesel. Prin urmare, aceştia solicită păstrarea cotei de acciz în mărime de 50% pentru toate tipurile de motorizări hybrid, mai ales în contextul în care ţările europene încurajează cetăţenii să procure automobile hybrid, care sunt mai eco-friendly (trad: prietenoase cu mediul).

„Nivelul de emisie CO2 în Republica Moldova, şi anume în municipiul Chişinău, a ajuns la cote maxime în ultimii ani. Modificarea Hotărârii de Guvern nu va stimula consumatorul final să procure un automobil eco-friendly, iar importul de automobile cu propulsie diesel şi benzină va agrava şi mai tare situaţia ecologica din Republica Moldova şi a municipiului Chişinău”, este menţionat în petiţia publică, iniţiată după aprobarea Hotărârii de Guvern.

Astfel, prin intermediul petiţiei, grupul de cetăţeni solicită Parlamentului să nu susţină aceste modificări şi să păstreze cota redusă de acciz de 50% pentru toate tipurile de motorizări hybrid.

Citeşte continuarea pe zdg.md.

Similare
RECOMANDĂRI