STUDIU. A merge singur contra giganţilor digitali poate afecta chiar relaţia Republicii Moldova cu SUA
Vizualizari:

STUDIU. A merge singur contra giganţilor digitali poate afecta chiar relaţia Republicii Moldova cu SUA

Iniţiativa de impozitare a companiilor digitale, cum ar fi Facebook, Google şi alţi nerezidenţi care au diferite aplicaţii pe teritoriul Republicii Moldova, poate rămâne nerealizată, dacă nu se va ţine cont de natura internaţională a problemei. „A merge singur contra companiilor care obţin venituri colosale, după orice standarde, poate submina eficienţa întregului sistem şi chiar poate afecta relaţia cu Statele Unite ale Americii”. Concluziile se regăsesc într-un studiu realizat de către expertul Vladislav Kaim pentru comunitatea WatchDog.md, transmite IPN.

În opinia autorului, la dispoziţia Guvernului Republicii Moldova există alte două strategii care îi vor permite să nu meargă singur împotriva giganţilor digitali, ci să folosească propriile arme ale giganţilor.

Prima este de a amâna intrarea în vigoare a noii taxe până la 1 ianuarie 2021, deoarece până atunci va fi introdusă o taxă digitală unică în Uniunea Europeană în mod continuu. Acest lucru va permite Moldovei să-şi unifice regimul de impozitare pentru companiile digitale cu regimul aplicabil pe cea mai mare piaţă comună din lume. O astfel de decizie poate duce la o serie de efecte secundare pozitive. Potrivit autorului, de exemplu, capacitatea de a obţine mai rapid recunoaşterea respectării de către Moldova a standardelor noului Regulament al UE privind protecţia datelor cu caracter personal etc.

În studiu se menţionează că, dacă Guvernul doreşte să fie mai proactiv şi să găsească o soluţie regională, pare rezonabil să vină cu iniţiativa creării unui grup de lucru ţintă cu reprezentanţii ţărilor Parteneriatului Estic privind impozitarea digitală. Obiectivul grupului va fi crearea unei impozitări digitale unice pe teritoriul PaE. Acesta ar urma să fie constituit din reprezentanţi ai ministerelor economiei, organelor fiscale şi autorităţi de reglementare antimonopol.

Autorul studiului mai menţionează că prezenţa Google – prin serviciul de căutare, e-mail şi alte servicii, Facebook – reţeaua socială, Messenger, Whatsapp, Instagram şi alţi giganţi digitali în viaţa moldovenilor poate fi numită în siguranţă omniprezentă.

„Măsurile unilaterale introduse de cele mai mici şi una dintre cele mai sărace ţări din Europa împotriva titanilor noii economii, care utilizează pe deplin economiile de scară şi prezenţa lor globală pentru a menţine conducerea, au şanse extrem de limitate de succes. Şi orice astfel de decizie ar trebui luată având în vedere şi impactul potenţial al acesteia asupra relaţiilor dintre Republica Moldova şi Statele Unite”.

Potrivit politicii bugetar-fiscale pentru anul 2020, companiile internaţionale digitale în Republica Moldova urmau să fie obligate, din 1 ianuarie, să se înregistreze la Serviciul Fiscal de Stat. De asemenea, acestea urmau să fie obligate să achite TVA aferent acestor servicii. Ulterior, autorităţile au anunţat că obligativitatea a fost amânată până în luna aprilie.
 
Similare
RECOMANDĂRI