Studiu, realizat cu suportul UNICEF: Peste 86% din elevii claselor a 6-12 din R. Moldova sunt afectaţi de bullying
Vizualizari:

Studiu, realizat cu suportul UNICEF: Peste 86% din elevii claselor a 6-12 din R. Moldova sunt afectaţi de bullying

Potrivit studiului „Bullying-ul în rândul adolescenţilor”, realizat în premieră în Moldova, majoritatea (86,8%) din totalul elevilor claselor a 6–12 din Republica Moldova sunt afectaţi de bullying, unii fiind victime, iar alţii - agresori sau martori. Cei mai mulţi elevi – peste două treimi (75,6%) sunt martori ai bullying-ului. Victimele constituie circa 70% din totalul elevilor care s-au confruntat cu situaţii de bullying, iar proporţia agresorilor este de peste 40 la sută. 

Nu putem vorbi de o educaţie de calitate, incluzivă, dacă elevii se confruntă cu violenţa în mediul şcolar. Iată de ce actualmente, multe ţări din lume sunt interesate în elaborarea unor politici educaţionale de prevenire şi combatere a bullying-ului, inclusiv a hărţuirii online. Şi în ţara noastră, Parlamentul Republicii Moldova împreună cu UNICEF a iniţiat o serie de consultări publice pe marginea acestui fenomen, la care vor participa autorităţi publice centrale şi locale, părinţi, profesori, şi elevi.   

„Obiectivul nostru este să fim împreună şi să acţionăm ca o echipă, care să identifice şi să testeze soluţii inovative pentru ca fiecare copil să se simtă în siguranţă la şcoală,” a menţionat în cadrul evenimentului Adrian Lebedinschi, Preşedintele Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media. 

Este o problemă care, deşi a existat şi până acum, tradiţional, este trecută cu vederea, fiind considerată ca nefiind demnă de atenţie, adulţii invocând argumentul ”sunt copii,  lasă-i să se clarifice între ei”.  Se crede în mod eronat că în mediul copiilor totul se întâmplă ”în joacă”.  
 
În realitate, bullying-ul produce probleme emoţionale şi de comportament care pot continua în viaţa de adult. 

„Agresorii sau victimele bullying-ului sunt mai susceptibili la simptomele de depresie şi anxietate, au o stimă de sine scăzută, se simt singuri, îşi pierd interesul pentru şcoală. Adolescenţii care sunt agresori, victime sau martori ai bullying-ului sunt mai predispuşi la absenteism, abandon şcolar, au rezultate mai slabe la disciplinele şcolare,” a spus Desiree Jongsma, Reprezentantă de ţară UNICEF în Moldova. 

Studiul ”Bullying-ul în rândul adolescenţilor” demonstrează că la capitolul agresiune fizică avem, în Moldova, o situaţie practic identică tendinţelor globale. Potrivit unui raport UNICEF din 2018, fiecare al treilea adolescent de pe glob a admis că a participat la încăierări în mediul şcolar şi extraşcolar. La fel ca şi în întreaga lume, şi în Moldova agresiunea fizică dintre elevi a fost raportată de fiecare al treilea elev participant la cercetare.

Unu din cinci elevi (20%) a semnalat că elevii din clasele mai mici se tem de elevii din clasele mai mari. Astfel de situaţii sunt resimţite într-o măsură mai mare în rândul băieţilor (unu din patru) şi elevilor din mediul rural (unu din patru). Fiecare al 5-lea elev consideră că elevii din familiile sărace sunt mai des hărţuiţi de alţi elevi.

Comportamentele agresive între elevi sunt prezente şi în afara şcolii, fiind raportate de fiecare al patrulea respondent (25%). 

Fenomenul de bullying este unul complex, şi nu există o panacee care ar putea-o soluţiona în mod miraculous, peste noapte. Totuşi, factorii de decizie trebuie să caute soluţii pentru aceste probleme. Acestea sunt concluziile primei runde de consultări publice pe marginea constatărilor studiului Bullying-ul în rândul adolescenţilor, organizat pe 25 februarie 2020, pe platforma Comisiei parlamentare, cultură educaţie cercetare, tineret, sport, mass media şi găzduite de Direcţia educaţie, cultură, tineret şi sport a Consiliului municipal Chişinău. La eveniment au participat 200 de persoane, inclusiv reprezentanţi ai Parlamentului, Guvernului, societăţii civile, consiliilor elevilor, părinţi, profesori.   

Alte patru consultări publice regionale în zonele sud, nord şi centru vor fi organizate în lunile martie şi aprilie pe marginea constatărilor studiului Bullying-ul în rândul adolescenţilor din Republica Moldova. 

Studiul Bullying-ul in rândul adolescenţilor din Republica Moldova a fost realizat de către Centrul de Consultanţă Sociopolis cu suportul UNICEF Moldova în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării în 2019.
Similare
RECOMANDĂRI