Urmele scandalului Facebook-Cambridge Analytica în Republica Moldova: sondaje şi traninguri
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Urmele scandalului Facebook-Cambridge Analytica în Republica Moldova: sondaje şi traninguri

Scandalul legat de faptul că firma britanică de consultanţă Cambridge Analytica a sustras şi folosit în mod fraudulos datele a circa 87 de milioane de utilizatori ai reţelei Facebook continuă şi se extinde.

Rolul Cambridge Analytica (CA), dar şi a altor subdiviziuni a grupului Strategic Communication Laboratories (SCL) în influenţarea rezultatelor electorale în statele unde a acţionat încă este analizat, notează mold-street.com.

Micro-targetare politică în funcţie de profilul psihologic al utilizatorilor

Experţii spun însă că din punct de vedere tehnic, va fi greu de cuantificat impactul strategiei psihometrice (micro-targetare politică în funcţie de profilul psihologic al utilizatorilor) aplicată de CA în scopul influenţării votului de exemplu în în favoarea BREXIT, dar din punct de vedere legal şi politic situaţia e destul de serioasă. Or a avut loc violarea condiţiilor de finanţare a campaniei politice.

Scandalul scoate însă în evidenţă şi un element nou din punct de vedere al tehnicilor de influenţare publică. Acesta constă în rafinarea tehnicii de ocolire a contextului informaţional în baza căruia un ‘cadru’ de referinţă este construit. Strategia psihometrică se bazează pe construirea de profiluri psihologice ale celor din grupul-ţinta şi abordarea lor cu mesaje cu încărcătură emoţională puternică care urmăresc sa ocolească filtrul raţional-cognitiv al celor avuţi in vedere. 

Cambridge Analytica a folosit sistematic reţelele de socializare pentru construirea acestor profiluri şi abordarea micro a unor grupuri ţintă, atât în timpul referendumului pentru BREXIT, cât şi în alegerilor prezidenţiale americane. 

Investigaţiile efectuate de publicaţiile occidentale au arătat că şi datele unor utilizatori din Republica Moldova ar fi fost folosite de această companie în diverse scopuri.

Sondajul online din septembrie 2010

Mold-street a depistat că Strategic Communication Laboratories (SCL), compania-mamă a Cambridge Analytica a desfăşurat anumite activităţi şi în Republica Moldova, în special în domeniul electoral.

Astfel în perioada 13-16 septembrie 2010, la doar câteva zile după eşecul referendumului republican constituţional din 5 septembrie 2010 privind stabilirea modului de alegere a preşedintelui ţării, subdiviziunea SCL Elections a realizat un sondaj online de opinie în Republica Moldova.

Din sumarul publicat SCL se prezintă că „o agentie de cercetare comportamentală, expertă în influenţare şi persuasiune” şi precizează că „sondajul nu a fost comandat de nici un partid politic sau organizaţie din Republica Moldova”.

Sondajul la care au participat 2.414 peroane cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, constata că „tineretul din Republica Moldova îşi pierde interesul faţă de clasa politică şi mulţi se simt abandonaţi de actuala guvernare”. Era vorba de Alianţa pentru Integrare Europeană, constituită în toamna 2009 din Partidul Liberal-Democrat, Partidul Democrat, Partidul Liberal şi Alianţa Moldova Noastră (partid ce nu mai există)


Întrebaţi care a fost motivul pentru neparticiparea la referendum, aceştia au menţionat indiferenţa (30%), lipsa unei campanii de informare (28%) şi lipsa încrederii în politicieni (28%).

În sumarul sondajului se facea referinţă şi la boicotul comunist a referendumului dar şi la „afacerea Plahotniuc”, şi care potrivit autorilor „nu au fost motive importante pentru care tinerii nu au votat la referendum”. În plus se menţiona că o treime din tinerii chestionaţi spun că se simt trădaţi de guvernare şi dădeau note foarte mici activităţii preşedintelui interimar Mihai Ghimpu (4.3 din 10) şi primului ministru Vlad Filat (3.1 din 10).

SCL Elections menţiona că sondajul nu a fost comandat de nici un partid politic sau organizaţie din Republica Moldova. 

Cine a fost Dan Mureşan

Autor al sumarului sondajului figurează Dan Mureşan, fiul lui Ioan Avram Mureşan, fost ministru român al Agriculturii în guvernul lui Victor Ciorbea, condamnat în primăvara anului 2011 la şapte ani de închisoare pentru deturnare de fonduri.

Potrivit unei biografii rămase pe reţeaua Linkedin, Dan Mureşan muncea din anul 2010 pentru SCL Elections în campanii electorale din întreaga lume. În toamna lui 2012, tânărul a murit în Nairobi, Kenya, unde firma britanică desfăşura o campanie de influenţă pentru politicianul care avea să devină preşedintele acestei ţări africane.

Christopher Wylie, fost director de cercetare în cadrul Cambridge Analytica (CA) şi care i-a luat locul lui Mureşan în compania de consultanţă a declarat în cadrul unor audieri în parlamentul britanic că acesta ar fi fost otrăvit.

Urme că Strategic Communication Laboratories s-ar fi implicat în campanii electorale din Republica Moldova sau în realizarea unor sondaje nu s-au mai găsit. La fel nici compania nu menţionează o astfel de implicare. Am trimis şi o solicitare de informaţii la SCL, dar deocamdată nu am primit nici-un răspuns.

Instruirea în analiza publicului ţintă şi comunicarea strategică

În schimb SCL a avut alte activităţi. De exemplu în anul 2015 a contribuit la instruirea a 25 de angajaţi de rang înalt din Guvern în domenii specifice precum analiza publicului ţintă şi comunicarea strategică. Cursurile ar fi avut loc la Centrul de Excelenţă al NATO StratCom (COE) din Riga, dar şi la Chişinău, iar în proiect era implicat şi Centrul (CID) NATO din Chişinău.

Similare
RECOMANDĂRI