Opera publicistică a scriitorului academician Nicolae Dabija, publicată în 27 de volume, la Iaşi
Sursa foto:asm.md Vizualizari:

Opera publicistică a scriitorului academician Nicolae Dabija, publicată în 27 de volume, la Iaşi

Editura Tipo Moldova de la Iaşi a editat în doar două luni 27 de volume ce reunesc peste 5 000 de articole de educaţie naţională, pe care Nicolae Dabija le-a scris timp de peste 30 de ani, acestea fiind editorialele din săptămânalul „Literatura şi Arta”.

„Dacă mă întrebaţi cum luptă un scriitor contra covid-ului? Răspund: Scriind. Cum luptă tipograful? - editând cărţi. Şi iată aici ajungem la această surpriză extraordinară, pe care mi-au făcut-o ieşenii. Uitaţi-vă, cum pot ieşenii să ne facă nişte surprize atât de frumoase. Editura Tipo Moldova, în frunte cu Aurel Ştefanache, mi-a editat opera publicistică, în 27 de volume. Este o surpriză nemaipomenită pentru mine şi pentru faptul că au făcut cele 27 de cărţi timp de doar câteva luni. Cum ştiu ieşenii să ne facă nişte surprize dumnezeieşti. Ceea ce au făcut editorii de la această editură a întrecut toate aşteptările mele, o surpriză de zile mari”, a spus cu emoţii Nicolae Dabija, mulţumindu-i repetat editorului Aurel Ştefanache pentru acest gest de mare angajament.

Editorul Aurel Ştefanachi a notat că sunt peste 5 000 de articole de educaţie naţională, iar publicistica lui Nicolae Dabija îi va ajuta pe istoricii de mâine din România şi din Republica Moldova „la consemnarea obiectivă a evenimentelor de istorie recentă, la care scriitorul a fost nu doar martor ocular, ci şi participant activ”.

Cărţile au fost editate pentru bibliotecile din România şi Republica Moldova. „Volumele sunt însoţite de fotografii, care ilustrează într-un fel articolele, eseurile, studiile, tabletele mele pe care le-am scris şi cu prilejul diferitor evenimente care se întâmplau şi se întâmplă cu noi. Din aceste articole putem stabili ce s-a întâmplat în această perioadă de desprindere de Uniunea Sovietică, care au fost idealurile acelei generaţii, pe care eu o numesc „generaţia independenţei”, a spus publicistul, amintindu-ne de fapt că mişcarea de eliberare naţională a fost făcută cu publicistică scriitoricească. Şi datorită acestei publicistici scriitoriceşti, la sfârşitul anilor 80, începutul anilor 90, „Literatura şi Arta” a avut un tiraj unic în Europa - 260 000 de cititori.

Volumele de publicistică au apărut în Colecţia „Biblioteca Marii Uniri” şi sunt prefaţate de cunoscutul istoric român Ioan  Scurtu. Nicolae Dabija a remarcat că volumele includ articole scrise în perioada anilor 1986-2019, acestea fiind considerate materie primă pentru istoricii de mâine, adică este, de fapt, istoria noastră mai recentă.

Întrebat unde vor merge prioritar cele 27 de volume, care vor fi şcolile norocoase care vor beneficia de acest generos dar, scriitorul academician Nicolae Dabija a spus că vor fi distribuite, prioritar, Gimnaziului din Pânzăreni, primul care a pus numele scriitorului, Liceul din Codreni, Cimişlia, Liceul Heciu Vechi, Sângerei etc.
 
Similare
RECOMANDĂRI