Băncile din Republica Moldova, obligate să împlementeze noi măsuri de securitate
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Băncile din Republica Moldova, obligate să împlementeze noi măsuri de securitate

De la finele anului 2017, băncile din Republica Moldova sunt obligate să implementeze, la cererea societăţii SWIFT, Programul de Securitate a clienţilor (Customer Security Programme - CSP) care vizează îmbunătăţirea partajării informaţiilor în întreaga comunicate bancară.

Potrivit Băncii Naţionale a Moldovei, măsura a fost luată de SWIFT, ca urmare a creşterii "numărului ameninţărilor şi atacurilor cibernetice la nivel mondial", notează mold-street.com.

Frauda bancară şi SWIFT

În special e vorba o serie de tentative, dar şi fraude de la o serie de bănci din lume, inclusiv şi de la bănci centrale. Cel mai celebru caz a fost în 2016, când hackerii au reuşit să scoată din Banca Centrală din Bangladesh 81 milioane dolari, urma cărora se pierde în cazinourile din Filipine.

Cercetătorii susţin că viramentele frauduloase au trecut printr-o piratare informatică sofisticată a reţelei bancare SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) care leagă între ele miile de bănci din întreaga lume.

Şi în cazul fraudei bancare, cele trei bănci implicate au creat datorii false faţă de terţe părţi. Astfel în noiembrie 2014, reprezentanţii acestor trei bănci au trimis la SWIFT mesaje false cu privire la punerea în aplicare a anumitor operaţiuni, inducând în eroare organele de supraveghere, inclusiv Banca Naţională.  

În consecinţă în anul 2017 societatea SWIFT a lansat Programul de Securitate a clienţilor (Customer Security Programme - CSP) care vizează îmbunătăţirea partajării informaţiilor în întreaga comunitate SWIFT, îmbunătăţirea instrumentelor SWIFT pentru clienţi şi asigurarea unui cadru de control al securităţii clienţilor.

Băncile din Moldova au trecut de prima etapă

"Băncile din Republica Moldova urmau să implementeze acest program conform cerinţelor stabilite de către societatea SWIFT.

Prima etapă - efectuarea unei autoevaluări până la finele anului 2017 şi identificarea nivelului de conformare la cerinţele de securitate SWIFT - a fost finalizată cu succes. Constatarea a fost făcută în cadrul comunicării dintre băncile licenţiate şi Banca Naţională a Moldovei, dar şi într-o scrisoare parvenită de la SWIFT", se arată într-un răspuns pentru Mold-Street a autorităţii bancare.

Cu toate acestea, va trebui în continuare efectuată o activitate semnificativă care să conducă la îmbunătăţiri suplimentare în materie de securitate şi la creşterea transparenţei în cadrul comunităţii financiare.

De exemplu, toţi clienţii SWIFT vor trebui să retestă şi să confirme respectarea deplină a controalelor de securitate obligatorii până la sfârşitul anului 2018. Totodată de la 1 ianuarie 2019, SWIFT îşi rezervă din nou dreptul să anunţe autorităţile de supraveghere locale ale utilizatorilor care nu au retestat sau nu au confirmat respectarea deplină a controalelor obligatorii în perioada solicitată. Atestaţiile vor trebui, de asemenea, să fie reînnoite anual după aceea, susţine SWIFT.

Soluţii alese de unele bănci

Unele bănci din Moldova sunt extrem de inovative la acest capitol şi au avansat mult în acest sens. De exemplu Moldindconbank a ales soluţia FMA de la compania Allevo pentru oglindirea tranzacţiilor SWIFT între platformele de producţie şi de backup, asigurând integritatea şi consistenţa datelor, precum şi continuitatea operaţională.

„Am ales soluţia FMA pentru că a fi pregătiţi să facem faţă cu brio posibilelor evenimente neplanificate. Graţie ei vom şti exact care sunt paşii care trebuie parcurşi şi cât timp este necesar pentru ca activităţile noastre să revină la normal, fără impact asupra datelor”, spune Mihai Ursu, Director al Departamentului Tehnologii Informaţionale din cadrul Moldindconbank.

Or, gestionarea riscurilor şi asigurarea continuităţii operaţionale 24/7 în orice condiţii sunt două aspecte extrem de importante pentru toate băncile. 

De notat că Banca Naţională a Moldovei are conexiune directă cu centrul global de procesare SWIFT amplasat în Olanda şi nu apelează la serviciile companiilor de intermediere pentru primirea/transmiterea mesajelor SWIFT.

Şi băncile comerciale din Republica Moldova, de asemenea, au o conexiune directă, cu excepţia uneia mici, care se conectează la sistemul SWIFT prin SWIFT Service Bureau al companiei ProFIX din Ucraina.

Similare
RECOMANDĂRI