Climatul investiţional al ţării noastre, prin ochii celor care au urmat îndemnul „Grow in Moldova!”
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Climatul investiţional al ţării noastre, prin ochii celor care au urmat îndemnul „Grow in Moldova!”

În Moldova există condiţii avantajoase pentru investitorii care îşi doresc afaceri oneste şi transparente. O demonstrează cifrele oficiale BNM, potrivit cărora, anul trecut influxul net de capital sub formă de investiţii străine directe a constituit peste 196 de milioane dolari SUA, în creştere cu 31,3% faţă de 2017. Este vorba despre investitori din România, Marea Britanie, Olanda, Franţa, Estonia, Italia, Rusia, Germania, Turcia şi Luxemburg, care au luat decizia inspirată de a-şi extinde sau de a pune bazele unui business în ţara noastră.

Activitatea lor de succes confirmă o dată în plus că Republica Moldova este o destinaţie din ce în ce mai atractivă pentru investitorii străini, ca urmare a unui şir de reforme fiscale, politici guvernamentale, implementate în ultimii ani, în diverse sectoare ale economiei naţionale, dar şi a eforturilor de promovare consolidate.

Bunăoară, sectorul IT: crearea parcului virtual IT, cu stabilirea unei taxe unice de 7% din cifra de vânzări lunare pentru rezidenţii acestora, a făcut ca tot mai multe companii din Occident să-şi extindă filialele până în Moldova. Este şi cazul companiei americane „Ellation” din Silicon Valley, care a venit la Chişinău în 2017 şi de atunci a investit în economia naţională aproape 100 de milioane de lei, creând 60 de locuri de muncă noi.

Dan Denuţă, director executiv, compania „Ellation”: „Celor care se gândesc să deschidă o afacere IT în această ţară, vreau să le spun că vor găsi, cu siguranţă, forţă de muncă calificată, pentru că Moldova are mulţi tineri cu un potenţial foarte mare. Unde mai pui că fondarea unei afaceri nu mai este o procedură atât de birocratică, datorită eforturilor Guvernului, iar existenţa unui astfel de concept ca „IT Park” predispune spre derularea unor afaceri prospere.”

Poziţia geografică favorabilă constituie un alt avantaj care a atras în Moldova, acum 16 ani, unul dintre cei mai mari producători de băuturi din lume - „Efes Beverage Group”. De atunci, compania turcă a investit în Moldova peste 136 de milioane de dolari SUA, iar taxele achitate în bugetul de stat în 2018 au constituit aproape 300 de milioane de lei.

Ludmila Andronic, director Afaceri Corporative „Efes Moldova”: „Atunci când spunem că Moldova este o ţară atractivă pentru investiţii ne referim la capacitatea ţării de a absorbi investiţii, la poziţia ei geografică, care o transformă într-o punte de trecere dintre Est şi Vest, dintre Sud şu Nord, dar şi la faptul că investiţiile sunt activ susţinute de stat. Experienţa investitorului, la care se adaugă condiţiile propice de aici sunt garantul unei afaceri de succes.”

Cea mai mare cotă a investiţiilor străine directe, efectuate în 2018, îi revine României. Anul trecut, antreprenorii români au investit în Moldova aproape 80 de milioane de dolari SUA. Tot în 2018, pe piaţa locală a intrat cel mai mare grup bancar din România – „Banca Transilvania”. Este pentru prima oară în ultimii 10 ani când o bancă din afara Republicii Moldova investeşte pe această piaţă.

Bogdan Pleşuvescu, preşedinte „VictoriaBank”, parte din grupul financiar „Banca Transilvania”: „A fost o investiţie strategică, scopul căreia a fost de a aduce aici  bunele practici din domeniul bancar din UE. Noi credem în succesul Moldovei, acesta este şi motivul pentru care am investit în Moldova, în special în domenii precum agricultura, IT şi credem noi că în curând şi în sfera serviciilor. Veniţi să investiţi în Moldova pentru că este o ţară care asigură posibilitatea de avea o afacere de succes, atât timp cât îţi doreşti să ai succes şi să fii o firmă transparentă.”

Prin urmare, Republica Moldova este destinaţia perfectă pentru investiţii dacă îţi doreşti să beneficiezi de:
  • localizare geografică strategică – la distanţă de 2 zile de UE şi CSI cu transport terestru;
  • acces către o piaţă de export cu peste 800 milioane consumatori – acorduri de liber schimb încheiate cu 43 de state din UE, CEFTA, CSI, GUAM, Turcia şi în proces de negociere cu ASIA;
  • costuri de operare reduse – cele mai mici preţuri la chirie de oficii din regiune;
  • costuri ale forţei de muncă reduse – unele dintre cele mai mici salarii din regiune;
  • forţă de muncă calificată şi multilingvă – peste 80% din populaţie cunosc mai multe limbi, există o reţea vastă de şcoli profesionale, colegii, universităţi, cu standarde educaţionale adaptate la cele europene;
  • facilităţi fiscale, scutiri de taxe – Moldova are unul dintre cele mai competitive sisteme fiscale din regiune, cu: un impozit pe profit de 12% şi doar 6% – pentru rezidenţii Zonelor Economice Libere, un impozit unic de 7% din vânzări pentru rezidenţii Parcurilor IT, cea mai redusă taxă de contribuţie socială de 18%;
  • nivel redus al birocraţiei – a fost redus cu 70% numărul organelor cu funcţii de control, iar agenţii economici au nevoie cu 300 de acte permisive mai puţin pentru a‑şi dezvolta afacerile legal.
  • subvenţionarea locurilor de muncă nou create – Guvernul oferă câte 40.000 lei pentru fiecare 100+1 job nou.
Despre stabilitatea economiei naţionale şi a legislaţiei cu privire la mediul de afaceri vorbesc topurile internaţionale de specialitate. Republica Moldova ocupă locul 48 din 190 de ţări, incluse în clasamentul „Doing Business 2020”, realizat de Banca Mondială, devansând ţări ca România, Ucraina, Belarus, Croaţia, Italia. Potrivit raportului, cea mai bună poziţie (13) Republica Moldova o ocupă la capitolul „iniţierea afacerii” şi „înregistrarea proprietăţii” (22). Raportul Băncii Mondiale plasează Moldova pe locul 33 la capitolul „plata taxelor”, pe locul 38  –  la „comerţ transfrontalier”, iar cât priveşte domeniul executării contractelor, ţara noastră se situează pe locul 62.

Faţă de anul 2018, Republica Moldova a urcat două poziţii în Clasamentul Competitivităţii Globale 2019, întocmit de Forumul Economic Mondial. Ţării noastre îi revine locul 86 din 141 de state, cu 56 de puncte din 100 posibile.

În viziunea directorului Agenţiei de Investiţii (AI) – instituţie responsabilă de promovarea Republicii Moldova ca destinaţie pentru investiţii – ţara noastră are un set de atu-uri pentru a trezi interesul antreprenorilor străini. Astăzi, AI lucrează intens la promovarea acestora pe plan extern. 
 
Rodica Verbeniuc, director general, Agenţia de Investiţii: „Datorită eforturilor Agenţiei de Investiţii, Moldova are astăzi un brand investiţional cu identitate vizuală distinctă – «Pomul Vieţii» care integrează sectoarele identificate drept strategice pentru economia naţională, iar mesajul-invitaţie  – «Grow in Moldova!» – reflectă onest ambiţiile economice ale ţării noastre. Putem afirma cu încredere că oferta investiţională a Republicii Moldova este astăzi mult mai vizibilă şi mai distinctă pe plan extern. Doar de la începutul anului, cu suportul AI au fost organizate peste 19 misiuni de afaceri internaţionale, iar peste 1600 de companii străine au luat cunoştinţă cu climatul investiţional al ţării. Ca urmare a evenimentelor organizate de Agenţie şi a suportului tehnic şi informativ acordat pe parcursul lui 2019, avem 9 companii care au decis să investească în ţara noastră şi 18 care sunt în proces de luare a deciziei. Mizăm că numărul investitorilor dornici să dezvolte afaceri în ţara noastră va creşte şi mai mult după «Moldova Business Week» – cel mai important eveniment de promovare a Moldovei ca destinaţie pentru investiţii, care se va desfăşura între 13 şi 16 noiembrie, la Chişinău.”
 
Despre Moldova Business Week2019”



La eveniment sunt aşteptaţi peste 1000 de antreprenori, investitori, importatori şi finanţatori, care se vor convinge că ambiţiile economice ale ţării noastre au la bază o creştere economică durabilă, sistem fiscal prietenos mediului de afaceri şi o deschidere fără precedent spre stabilirea unor relaţii comerciale serioase şi transparente cu parteneri din întreaga lume.

Agenda „Moldova Business Week” va include sesiuni cu peste 30  experţi de top din 15 state, care vor împărtăşi viziunile lor şi tendinţe de urmat în ceea ce priveşte dezvoltarea antreprenoriatului, promovarea exporturilor şi atragerea investiţiilor în RM.

Alături de tradiţionalele paneluri de discuţii, dedicate industriei agroalimentare, turismului şi sectorului TIC, „Moldova Business Week - 2019” va aduce în prim plan potenţialul neexplorat al industriilor creative şi al producţiei TV/cinematografice, precum şi cel al industriei agroalimentare ecologice şi al energiei regenerabile.

Evenimentul nu poate fi ratat de antreprenorii locali care îşi propun să-şi internaţionalizeze business-ul, să cunoască noile tendinţe în abordarea parteneriatelor externe, să indentifice noi clienţi sau pieţe de desfacere, să adopte noi modele de reuşită în afaceri şi soluţii pentru provocările cotidiene. Accesul la conferinţă este liber pentru toţi doritorii, în baza înregistrării prealabile obligatorii pe pagina oficială a evenimentului www.mbw.md (până pe 10 noiembrie 2019).
Similare
RECOMANDĂRI