Deputat: Decizia de majorare a tarifelor pentru călătorii nu se bazează pe calcule reale. Dacă s-ar face, tarifele ar putea fi chiar micşorate
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Deputat: Decizia de majorare a tarifelor pentru călătorii nu se bazează pe calcule reale. Dacă s-ar face, tarifele ar putea fi chiar micşorate

Decizia Guvernului lui Dodon de majorare a tarifelor în transportul public nu se bazează pe calcule reale, ci doar pe cele care sunt ”pe hârtie”. Despre aceasta spune deputatul PAS Sergiu Litvinenco, care argumentează prin faptul că şoferii de pe rute nu contabilizează toate călătoriile pasagerilor şi nu dă bilete de călătorie tuturor celor care urcă în microbuz sau autobuz.

În continuare, Sergiu Litvinenco a descris o situaţie care spune că i-a fost relatată de un membru PAS ieri seara:

„7 ianuarie a.c. Ruta Chişinău-Tiraspol de la 11.00. Autobuz Neoplan de vreo 50 de locuri. La 11.00 e pornirea spre Tiraspol. Aproape de ora plecării, doar jumătate de autobuz este cu pasageri, cealaltă jumătate sunt locuri goale. Totodată, oamenilor care mai veneau nu li se permitea intrarea în autobuz, ci erau trimişi la intersecţia străzilor Tighina şi Dosoftei. ”În câteva minute vin şi vă iau de acolo” le zicea şoferul. La ora 11.00 în autobuz intră ”controlorul” de bilete şi autobuzul porneşte. Se opreşte, bineînţeles, la intersecţia străzilor Tighina şi Dosoftei. Pasagerii trimişi acolo intră şi autobuzul se umple. Mai aproape de aeroport, ”controlorul” de bilete se apucă să-şi îndeplinească jobul – cine are tichet, îl arată; cine nu, achită. Desigur că fără nicio dovadă că banii respectivi ar fi contabilizaţi oficial.

De ce mi-a atras atenţia această istorie în condiţiile în care se ştie bine că aşa ceva se practică demult?

Atunci când guvernul lui Dodon a majorat preţul călătoriei în transportul public interurban, s-a spus că majorarea este necesară întrucât tarifele actuale – cele stabilite în 2013 – nu acoperă cheltuielile transportatorilor. Dar cum poţi spune că tarifele nu acoperă cheltuielile în condiţiile în care aproape toţi transportatorii procedează aşa ca şi cei de pe ruta Chişinău-Tiraspol şi, prin urmare, calculele pe care ei le prezintă nu corespund realităţii? Adică, în cazul dat, la capitolul cheltuieli ar intra tot ce consumă un autobuz care merge de la Chişinău la Tiraspol, pe când la capitolul venituri a transportatorilor se rapoartează doar ceea ce este contabilizat în mod oficial (jumătate din pasageri care au procurat bilete), nu şi cealaltă jumătate care merg fără bilete”, scrie Litvinenco. 

Din acesiderente, Litvinenco concluzionează că decizia de a majora tarifele la călătorii nu reflectă ceea ce se întâmplă în realitate în acest sector, pentru că nu toate călătoriile pasagerilor sunt contabilizate.

„Nu putem şti cu exactitate care este situaţia reală în acest domeniu (asta trebuie s-o facă ministerul de ramură, că anume el deţine tot instrumentariul necesar), însă nu exclud că, dacă aceasta s-ar lua în consideraţie, tarifele ar putea fi chiar şi micşorate”, mai scrie deputatul.

Amintim că ieri, tinerii PAS au organizat un flashmob la Preşedinţie şi i-au înaintat o petiţie şefului statului, Igor Dodon în contextul majorării preţurilor călătoriilor interurbane. Protestatarii au cerut publicarea tuturor documentelor legate de scumpirea transportului interurban şi justificarea costurilor, dar au cerut şi compensarea cu 45 % a costurilor la călătoriile interurbane pentru elevi şi studenţi.

De asemenea, amintim că de la 1 ianuarie 2020 tarifele pentru transportul public pe rutele raionale şi interraionale au fost majorate. Au fost stabilite două tarife, în funcţie de confortul pe care îl oferă pasagerilor unităţile de transport. Astfel, au fost stabilite două categorii de confort: categoria I – 60 de bani/km şi categoria II – 70 bani/km. Ministerul Economiei a făcut publice şi Criteriile în baza cărora va fi stabilită categoria de confort .

Similare
RECOMANDĂRI