Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

După pandemie, agenţii economici trebuie să-şi regândească strategiile de marketing pentru a se adapta la noile realităţi

Ţesăturile din bumbac, vinul şi mierea sunt printre cele mai exportate produse din Republica Moldova. Calitatea lor îi va ajuta pe  antreprenorii basarabeni să vândă în ţările europene chiar şi după pandemie. Cel puţin asta susţin mai mulţi experţi participanţi la un program lansat de Agenţia de Investiţii, care îşi propune să ofere sprijin antreprenorilor din Republica Moldova pentru a pătrunde pe pieţele externe.

Agenţii economici interesaţi să exporte pe piaţa cehă trebuie să-şi regândească strategiile de marketing pentru a se adapta la noile realităţi cauzate de pandemie.

RODICA VERBENIUC director, Agenţia de Investiţii: „În contextul pandemiei globale sunt, desigur, previzibile anumite schimbări în structura economiei interne, care, totodată, deschide şi noi oportuntăi pentru diversificarea exporturilor”.

Exportul Republicii Moldova în Cehia au fost anul trecut de aproape 65 de milioane de dolari, cu peste 51% mai mult în comparaţie cu anul 2018. Cablurile electrice, ţesăturile din bumbac, vinurile şi mierea sunt unele dintre cele mai exportate produse autohtone pe piaţa cehă.

Excelenţa Sa, ZDENEK KREJCI, ambasadul Republicii Cehia în Republica Moldova: „Noi considerăm Republica Moldova partenerul nostru şi suntem bucuroşi să susţinem creşterea economică a ţării, inclusiv sectorul agriculturii, unde şi avem deja unele proiecte importante. Republica Moldova este un reprezentant puternic în ceea ce priveşte exportul de vin în Republica Cehă”.

Un importator ceh de vinuri spune că este dificil lansarea unor noi vinuri.  Acest proces durează cel puţin un an. De aceea la exportul de dup.ă pandemie, trebuie investit în calitate şi în ambalaj.

ZDENEC ZBYTEK, importator, Cehia: „În ceea ce priveşte afacerea mea cu vinul moldovenesc, este o istorie ce are mai mult de 20 de ani. Deja de 20 de ani ne ocupăm cu exporturile doar de vin moldovenesc, cu alte feluri de vinuri nu ne ocupăm, nici cu cele franceze, nici cu cele italiene, doar cu cele moldoveneşti”.

După valoarea capitalului investit, Republica Cehă se află pe locul 40 printre principalii investitori ai Republicii Moldova. După numărul companiilor beneficiare de capital ceh, se află pe locul 29. La categoria exporturi, Cehia ocupă locul 10 şi este pe poziţa a 5-a printre ţările UE.

RODICA VERBENIUC director, Agenţia de Investiţii:  „Actualmente în Republica Moldova activează 51 de întreprinderi cu capital ceh, iar investiţiile cehe însumează valoarea de 3,289 de milioane de lei”.

ANDREI CRIGAN, expert economic: „Cehia intră în top 10 parteneri de export ai Republicii Moldova în 2019. Vedem că au crescut constant importurile Cehiei de textile +13% în ultimii cinci ani, cele de mobilier, +10%, băuturi alcoolice +9%, încălţăminte +9%, cereale +8%”.

Antreprenorii sunt încurajaţi să-şi continue activitatea chiar dacă este o mare concurenţă. Ei dispun de tot suportul necesar pentru a-şi îmbunătăţi produsele şi de a se apropia de piaţa cehă cu încredere, chiar şi după pandemie. 70 la sută dintre exporturile Republicii Moldova sunt orientate astăzi către UE.
Similare
RECOMANDĂRI