Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Importatorii de maşini cu motoare hibrid ar putea beneficia de o reducere la taxele vamale

Importatorii de maşini cu motoare hibrid ar putea beneficia de o reducere de 50% din taxele vamale, iar cei cu motoare diesel ar putea plăti mai mult. Un proiect de lege a şi fost înregistrat la parliament de către deputatul PAS, Dumitru Alaiba. El motivează că prin noile reglementări se doreşte diminuarea gradului de poluare a aerului. Unii experţii susţin însă că soluţia propusă nu este chiar cea mai bună.

Conform proiectului de lege, toate maşinile de tip hibrid vor beneficia de 50% reducere la taxele vamale.

DUMITRU ALAIBA, deputat PAS: „Reinstituim această reducere de 50 % pentru importul maşinilor cu moatoare hibrid. Pentru că trebuie să promovăm tehnologii mai curate. Evident că şi astea poluează, însă într-o măsură semnificativ mai mică”.

Economistul Viorel Gîrbu este însă de o altă părere.

VIOREL GÎRBU, economist: „Această abordare atât de simplistă care este propusă de domnul deputat nu este bună în termini cei mai simpli. În prezent sunt autoturisme cu motoare hibrid care emană toxine în mărime de 200 de grame la o mie de kilometri parcurşi. Şi sânt autoturisme dotate cu motoare diesel, modern, cu motoare în 3 cilindri care emană 100 de grame de toxine la o mie de kilometri. Care este rostul”.

DUMITRU ALAIBA, deputat PAS: „Evident, unele sunt mai ecologice de cât altele şi sânt detalii şi aici, însă per general, nu putem nega faptul că anume dieselul este cel mai poluant. Ştim bine că începând cu 2025 în UE nu se vor mai produce dieseluri, iar începând cu 2029, motoarele diesel vor fi interzise şi în vânzare, oare unde o să plece aceste maşini, dacă nu o să ea direcţia la ţări ca a noastre”.

Viorel Gîrbu crede că autorităţile trebuie să revadă tot sistemul de impozitare pentru masini.

VIOREL GÎRBU, economist: „Eu nu văd de ce noi trebuie să venim cu acest acciz pe importul autoturismului. Orice autoturism s-ar putea importa gratuit, nu este nicio problemă aici. Important e să impoziteze exploatare autoturismului, în costul combustibilului să fie inclusă taxa ecologică. În plus, fiecare autoturism să plătească o  data pe an, taxa ecologică şi această taxă să nu ţină cont de motor: diesel, hibrid sau benzin, ci de rezultatul final. Rezultatul ăsta poate fi măsurat ca volumul toxinelor pe o mie de km parcurşi”.

Şi părerile cetăţenilor sunt împărţite.

„Trebuie să avem grijă de atmosferă, de ecologie, cred că e corect. Credeţi că maşinile diesel afectează mediul mai tare de cât cele hybrid? N-aş spune, dacă motoare-s noi, nu mai afectează aşa de tare,dar, dacă maşina e învechită, ea poate şi afectează”.

Maşinile cu motoare hibrid sunt împărţite în trei categorii. Beneficiază de o reducere de 50% din taxe doar cei care optează pentru un automobil cu sistem de propulsie plug-in hibrid. Pentru cei care aleg o maşină cu sistem hibrid standard de propulsie, scutirea este de 25%. Pentru maşinile cu tehnologie mild/micro hibrid nu este valabilă nicio reducere.
Similare
RECOMANDĂRI