Mold-street: Ministerul Economiei face lobby pentru deschiderea de benzinării duty free
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Mold-street: Ministerul Economiei face lobby pentru deschiderea de benzinării duty free

Un document publicat pe 6 februarie 2019, pe pagina Ministerului Economiei şi Infrastructurii (MEI) arată că iniţiativa de a permite vânzarea de produse petroliere în vamă fără plata accizelor şi TVA aparţine structurii conduse de Chiril Gaburici, adică MEI.

Documentul, semnat de secretarul de stat Vitalie Iurcu, este datat cu 14 mai 2018, adică cu două luni înainte de iniţiativa deputatului neafiliat Vladimir Cernat, votată fără mari discuţii de deputaţii democraţi şi cei afiliaţi lor, scrie Mold-Street.

Magazine şi baruri duty-free la bordul avioanelor

Documentul a fost republicat pe pagina MEI pe 6 februarie 2019, fapt ce confirmă suspiciunile că ministerul insistă asupra instituirii unei astfel de facilităţi.

Documentul este un aviz la proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a destinaţiilor vamale prevăzute de Codul Vamal al Republicii Moldova.

Acest proiect stă de aproape un an de zile pe lista de aşteptare a Guvernului şi prevede ajustarea şi completarea Regulamentului de aplicare a destinaţiilor vamale.

Printre modificările promovate de Ministerul Finanţelor şi Vamă se numără „instituirea magazinului duty-free amplasat în port şi la bordul navelor”, precum şi prevederi în partea ce ţine de reglementarea barului şi restaurantul duty-free la bordul navelor.

La fel se propune acordarea dreptului pentru companii de a aduce utilaj necesar procesului de producere a mărfurilor pentru export, „în regim vamal de admitere temporară”, fără plata taxelor de import şi garanţie financiară.

Ce se va întâmpla cu micul trafic de frontieră?

Ministerul Economiei a profitat de moment şi a propus de a completa punctul 365 din Regulamentul de aplicare a destinaţiilor vamale cu textul: „…iar produsele petroliere – în limitele capacităţii rezervorului mijlocului de transport cu care se traversează frontiera de stat”, fapt ce deschide uşa pentru deschiderea de benzinării în vamă.

 

Vitalie Iurcu, care este şi şeful Grupului de lucru pentru reglementarea activităţii de întreprinzător, care a discutat de câteva ori documentul, justifică propunerea prin faptul ea va putea contribui „la stimularea transporturilor transfrontaliere prin majorarea tranzitului prin Republica Moldova, inclusiv impulsionarea dezvoltării şi facilitării comerţului în regiune”.

Propunerea însă nu a fost acceptată de Ministerul Finanţelor şi Serviciul Vamal, care s-au opus vehement, criticând iniţiativa MEI.

„Modificarea respectivă va putea limita libera concurenţă şi aduce prejudicii bugetului de stat. Se vor crea condiţii favorabile pentru ca micul trafic de frontieră să se transforme într-un trafic mare cu produse petroliere”, se precizează în sinteză la proiectul Ministerului Finanţelor.

Amendamentul lui Cernat

În situaţia când unei astfel de iniţiative se opunea Ministerul Finanţelor, autorii au recurs la o stratagemă şi au împins un proiect similar deputatului neafiliat Vladimir Cernat.

Acesta l-a propus sub formă de amendament la Codul Fiscal, prin care se oferă aceleaşi facilităţi, adică scutirea de la plata accizei şi a TVA a trei tipuri de combustibil destinat avioanelor implicate în transportul internaţional, dar şi a benzinei şi motorinei comercializate în zona de control vamal la ieşirea din ţară.

Ţinând cont de faptul că această scutire de plata TVA şi a accizei afectează veniturile bugetului de stat, era nevoie şi de avizul Guvernului.

Or, Constituţia prevede că „orice propunere legislativă sau amendament care atrag majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare pot fi adoptate numai după ce sînt acceptate de Guvern”.

Guvernul e contra, dar a tăcut

Din documentele plasate pe pagina WEB a Parlamentului rezultă că avizul a fost unul negativ. „Completarea art.103 cu alin. (910), a art.124 cu alineatul 21 şi abrogarea art. 125 alin 22 din Codul Fiscal nu se susţine doar în partea ce ţine de scutirea de TVA fără drept de deducere şi acciză a a produselor petroliere respective în zona de control vamal de la frontiera de stat şi la posturile vamale interne de control”, se arată în avizul Guvernului.

Cu toate acestea, Comisia Economie, Buget şi Finanţe a susţinut amendamentul lui Cernat, excluzând din versiunea iniţială doar poziţia tarifară 271020900 – alte uleiuri. Aşa că în şedinţa din 27 iulie 2018, ultima din sesiunea primăvară-vară, aceste completări alături de alte prevederi au fost votate la pachet de 55 de deputaţi din coaliţia majoritară fără careva dezbateri.

Similare
RECOMANDĂRI