Consiliul UE a adoptat norme temporare pentru a sprijini sectorul transporturilor afectat de pandemia COVID-19
Sursa foto:© European Union, 2016/Source: EC - Audiovisual Service Vizualizari:

Consiliul UE a adoptat norme temporare pentru a sprijini sectorul transporturilor afectat de pandemia COVID-19

Consiliul a adoptat astăzi, 15 februarie 2021, două seturi de norme temporare pentru a sprijini sectorul transporturilor, care continuă să fie puternic afectat de pandemia COVID-19.

Potrivit CaleaEuropeană.ro, scutirea de la cerinţele privind utilizarea sloturilor aeroportuare va proteja companiile aeriene şi va preveni efectele nocive asupra mediului care ar putea fi cauzate de zborurile goale doar pentru a păstra sloturile pentru anul următor. O extindere a posibilităţii de prelungire temporară a valabilităţii permiselor de conducere, testelor tehnice şi a altor licenţe, certificate sau autorizaţii specifice va ajuta operatorii de transport şi cetăţenii care nu pot îndeplini anumite cerinţe administrative din cauza restricţiei COVID-19.

În conformitate cu cerinţele generale ale sloturilor aeroportuare ale UE, companiile aeriene trebuie să utilizeze cel puţin 80% din sloturile de decolare şi aterizare pentru a le păstra în anul următor.

Companiilor aeriene li se va acorda acum posibilitatea de a returna 50% din seria de sloturi înainte de începerea sezonului de vară 2021, dar vor trebui să utilizeze cel puţin 50% din sloturile rămase dacă vor să le ţină.

Comisia va fi împuternicită să adopte acte delegate pentru un an pentru a acoperi următoarele două sezoane. Prin astfel de acte, Comisia poate modifica rata minimă de utilizare la o valoare cuprinsă între 30 % şi 70 %, pentru a răspunde în mod flexibil diferitelor niveluri ale traficului aerian.

Posibilitatea de a înapoia 50% din întreaga serie de sloturi se aplică doar în vara anului 2021. Cu toate acestea, companiile aeriene vor trebui să returneze orice slot pe care nu intenţionează să îl utilizeze, cu cel puţin trei săptămâni înainte de zborul planificat, astfel încât alte companii aeriene să aibă posibilitatea de a prelua această capacitate neutilizată. Această regulă de trei săptămâni se va aplica şi în cazul în care măsurile sunt extinse prin acte delegate. Normele privind predarea sloturilor reprezintă un exemplu al măsurilor de relansare a industriei.

Adoptarea rapidă a regulamentului oferă industriei un cadru juridic stabil pentru a-şi planifica operaţiunile în următoarele sezoane. Aceasta înseamnă, de asemenea, că noile norme vor fi puse în aplicare la timp pentru începerea sezonului de vară 2021 la 28 martie 2021.

Normele reînnoite privind extinderea documentelor continuă să acopere transportul rutier, feroviar şi căile navigabile interioare, precum şi securitatea maritimă. Valabilitatea certificatelor, licenţelor şi autorizaţiilor cu date de expirare cuprinse între 1 septembrie 2020 şi 30 iunie 2021 poate fi prelungită cu 10 luni dacă statul membru în care urmează să fie emise reînnoiri se confruntă cu restricţii din cauza COVID-19.

Statele membre care nu au nevoie de prelungiri pot renunţa la ele. Cu toate acestea, statele membre trebuie să accepte certificatele, licenţele şi autorizaţiile a căror valabilitate a fost prelungită în alte state membre. Acest lucru va asigura buna funcţionare a pieţei unice şi continuarea activităţii transfrontaliere.

Preocupările privind siguranţa şi securitatea transporturilor sunt esenţiale atât pentru Consiliu cât şi pentru Parlamentul European.

Textul aprobat stabileşte că, dacă reînnoirile rămân impracticabile pentru o perioadă mai lungă, statul membru afectat poate solicita autorizaţia Comisiei pentru o prelungire suplimentară. Cu toate acestea, trebuie să fie clar că prelungirea solicitată nu va duce la riscuri disproporţionate în ceea ce priveşte siguranţa sau securitatea transportului.

Primul set de norme privind prelungirea licenţelor a fost adoptat în mai 2020.

Ambele regulamente au fost adoptate de Consiliu prin procedură scrisă. Consiliul şi Parlamentul European au convenit asupra unei proceduri rapide şi au colaborat îndeaproape pentru a ajunge la o înţelegere comună, care a permis adoptarea rapidă a dosarelor.

Parlamentul a votat pe 10 februarie. Actele juridice vor fi acum semnate de ambele instituţii şi publicate în Jurnalul Oficial al UE. Acestea vor intra în vigoare a doua zi după publicarea lor.

Similare
RECOMANDĂRI