De la pupitrul democraţiei europene, Marian-Jean Marinescu propune extinderea reţelei transeuropene de transport către R. Moldova, Ucraina şi Georgia
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

De la pupitrul democraţiei europene, Marian-Jean Marinescu propune extinderea reţelei transeuropene de transport către R. Moldova, Ucraina şi Georgia

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, membru a Comisiei pentru transport şi turism (TRAN) din Parlamentul European, propune o desprindere a Uniunii Europene de Rusia în domeniul transportului prin extinderea reţelei transeuropene de transport (TEN-T) către Republica Moldova, Ucraina şi Georgia.

”Războiul împotriva Ucrainei este un război pe care Rusia îl poartă pe pământ, pe mare şi în aer. Prin urmare, transportul rutier şi feroviar, cel maritim şi cel aerian sunt puternic afectate”, a subliniat europarlamentarul în cadrul unei dezbateri despre impactul războiului din Ucraina asupra transportului şi turismului din Uniunea Europeană, notează caleaeuropeana.ro

În acest context, Marinescu este de părere că ”trebuie să acţionăm rapid pentru a sprijini transportul, atât pentru a menţine mobilitatea în UE şi funcţionarea economiei la nivel normal, cât şi pentru a putea continua să ajutăm Ucraina”.

”Sper ca acest război să se încheie cu victoria Ucrainei şi cu acceptarea noii realităţi: Rusia nu mai poate fi acceptată drept partener al UE în niciun domeniu.  Aşa cum în energie ne desprindem de Rusia, la fel trebuie să facem şi în transport. Trebuie să ne reconfigurăm programele astfel încât să îmbunătăţim conectarea cu Estul Europei. Trebuie să extindem reţeaua TEN-T către Republica Moldova, Ucraina şi Georgia şi să creştem finanţarea pentru aceste proiecte”, a conchis europarlamentarul.

Reţeaua TEN-T este compusă din două niveluri: o reţea centrală care urmează să fie finalizată până în 2030 şi o vastă reţea afluentă care aduce trafic în aceasta şi care urmează să fie finalizată până în 2050. 

Reţeaua afluentă globală va asigura acoperirea completă a UE şi accesibilitatea tuturor regiunilor. Reţeaua centrală va acorda prioritate celor mai importante legături şi noduri ale TEN‑T, astfel încât acestea să devină pe deplin funcţionale până în 2030. 

Ambele niveluri includ toate modurile de transport: rutier, feroviar, aerian, pe căi navigabile interioare şi transportul maritim, precum şi platformele intermodale.

Comisia Europeană a prezentat propunerea privind reţeaua transeuropeană de transport în mai 2018, ca parte a celui de al treilea pachet ”Europa în mişcare”, al cărui scop este ca mobilitatea europeană să devină mai sigură, mai puţin poluantă, mai eficientă şi mai accesibilă.

Din dorinţa de a înfăptui o transformare fundamentală a transporturilor, Executivul european a prezentat la începutul lunii decembrie 2020 Strategia pentru mobilitate sustenabilă şi inteligentă, însoţită de un plan de acţiune ce cuprinde 82 de iniţiative care vor ghida activitatea UE în următorii patru ani.

Aşadar, Uniunea Europeană a pus la data mai sus amintită bazele procesului prin care sistemul de transport european îşi poate realiza transformarea verde şi digitală, devenind astfel mai rezilient în faţa viitoarelor crize.

Astfel, Comisia Europeană şi-a fixat următoarele:

Până în 2030:

  • cel puţin 30 de milioane de autoturisme cu emisii zero vor fi în exploatare pe drumurile europene
  • 100 de oraşe europene vor fi neutre din punct de vedere climatic
  • traficul feroviar de mare viteză se va dubla la nivelul întregii Europe
  • călătoriile colective programate pentru deplasări cu o lungime de sub 500 de km vor trebui să fie neutre din punctul de vedere al carbonului
  • mobilitatea automatizată va fi implementată la scară largă
  • navele maritime cu emisii zero vor fi pregătite pentru lansarea pe piaţă

Până în 2035:

  • aeronavele de mare capacitate cu emisii zero vor fi pregătite pentru lansarea pe piaţă

Până în 2050:

  • aproape toate autoturismele, furgonetele, autobuzele şi vehiculele grele noi vor avea emisii zero
  • traficul feroviar de marfă se va dubla
  • o reţea transeuropeană de transport (TEN-T) multimodală deplin operaţională, pentru un transport sustenabil şi inteligent, cu conectivitate de mare viteză.

De asemenea, Comisia Europeană s-a angajat să consolideze piaţa unică – de exemplu, prin consolidarea eforturilor şi a investiţiilor pentru finalizarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T). 

Similare
RECOMANDĂRI