Un petrolier abandonat în Marea Roşie de 4 ani cu o cantitate uriaşă de petrol la bord ar putea lăsa milioane de oameni fără apă
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Un petrolier abandonat în Marea Roşie de 4 ani cu o cantitate uriaşă de petrol la bord ar putea lăsa milioane de oameni fără apă

Un petrolier abandonat din 2017 în largul Yemenului ar putea provoca o deversare de petrol uriaşă în Marea Roşie, lăsând fără apă potabilă peste opt milioane de oameni şi compromiţând pescuitul local în doar câteva săptămâni, informează The Guardian.

FSO Safer a căzut în mâinile rebelilor Houtis în 2015, la începutul războiului civil din Yemen, după ce aceştia au cucerit coasta în largul căreia nava era ancorată. Petrolierul fusese transformat în 1987 în rezervor de petrol şi ancorat la 7 kilometri de ţărm, fiind deţinut atunci de compania naţională petrolieră. Nava are 362 de metri lungime şi o capacitate de trei milioane de barili de petrol.

Starea navei FSO Safer s-a deteriorat în ultimii ani, iar în prezent se poată negocieri pentru descărcarea încărcăturii de 1,1 milioane barili de petrol. Vasul are la bord de patru ori mai mult petrol decât avea petrolierul Exxon Valdez, care a provocat o deversare dezastruoasă de petrol în Golful Alaska, în 1989, iar şansele producerii unui astfel de eveniment şi în cazul FSO Safer sunt tot mai mari.

Pata de petrol se va întinde în afara apelor yemenite şi va afecta Arabia Saudită, Eritrea şi Djibouti, potrivit ultimelor estimări, care examinează impactul la o săptămână de la producerea deversării.

Negocierile între rebelii Houthi, guvernul yemenit recunoscut de ONU şi ONU s-au blocat, în ciudat numeroaselor avertismente, inclusiv din partea Consiliului de securitate al ONU, privind ce s-ar întâmpla dacă petrolierul explodează, se rupe sau începe să piardă încărcătura.

Oficialii ONU nu au reuşit să obţină permisiunea de a întreţine vasul, inclusiv carena sa ruginită. În prezent, doar şapte persoane se ocupă de mentenanţa vasului.

ONU a încercat să obţină permisiunea rebelilor Houthi să inspecteze vasul, însă aceştia vor garanţii că vasul va fi şi reparat, operaţiune care presupune fonduri pe care ONU nu le are disponibile.

Ce s-ar întâmpla în cazul unei deversări

Potrivit prognozei publicate luni în jurnalul Nature Sustainability on Monday, deversarea de petrol va duce probabil la închiderea porturilor Hodeidah şi Salif în două săptămâni, ameninţând livrarea a 200.000 de tone de combustibil, echivalentul a 38% din necesarul naţional.

Preţurile carburanţilor ar putea creşte cu până la 80%, iar absenţa combustibilului pentru pompele de apă ar însemna că 8 milioane de oameni ar rămâne fără apă curentă. Totodată, 2 milioane de oameni îşi vor pierde accesul la apă dacă instalaţiile de desalinizare a apei vor fi poluate.

Deşi jumătate din petrolul deversat ar urma să se evaporeze din apă în primele 24 de ore, restul va ajunge în aproximativ şase zile pe coasta yemenită de vest, iar la porturile din sud în câteva săptămâni.

Numărul celor care ar urma să aibă nevoie de hrană variază între 5 şi 8 milioane de oameni, în funcţie de câte porturi vor fi afectate de scurgerea de petrol. Estimările depind de sezonul în care se va produce deversarea şi cantitatea deversată.

În cel mult trei săptămâni, aproape toate activităţile yemenite de pescuit în Marea Roşie vor fi afectate. Recifurile de corali din Marea Roşie, studiaţi pentru uimitoare lor rezistenţă la încălzirea apei mării, sunt în pericol.

"Deversarea ar putea afecta comerţul global din strâmtoarea Bab el-Mandeb, lată de 29 de kilometri în cel mai îngust punct, pe unde trece 10% din traficul comercial naval. Zonele închise pentru curăţare ar putea duce la redirecţionarea traficului naval, iar transporturile vor fi întârziate pentru că navele expuse la petrol vor trebui curăţate", se arată în raportul publicat în jurnalul Nature Sustainability.

Prognoza adaugă că "posibilitatea unei deversări este tot mai probabilă. Nava Safer, tot mai afectată, are carena simplă, adică o eventuală spărtură va duce la vărsarea petrolului direct în mare. Apa a intrat în camera motoarelor în mai 2020, după ce o ţeavă s-a spart, iar sistemul anti-incendiu al navei nu mai funcţionează. O deversare de petrol s-ar putea produce în urma unei spărturi sau unui incendiu".

Similare
RECOMANDĂRI