Va mai zbura cel mai mare avion din lume, distrus de ruşi în Ucraina? În ce condiţii ar fi posibil şi cât ar costa
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Va mai zbura cel mai mare avion din lume, distrus de ruşi în Ucraina? În ce condiţii ar fi posibil şi cât ar costa

Imaginile epavei celui mai mare avion din lume, Antonov AN-225, lovit de rachete ruseşti la începutul războiului din Ucraina, au făcut înconjurul lumii. Autorităţile ucrainene se gândesc să-l facă să zboare din nou, dar nu va fi nici uşor, nici ieftin, relatează CNN.

Construit în anii 1980 pentru a transporta navete spaţiale sovietice, avionul a căpătat o a doua viaţă după Războiul Rece, ca cel mai mare avion cargo din lume. A fost însă distrus la sfârşitul lunii februarie când ruşii au atacat aerodromul Hostomel, din apropiere de Kiev.

Visul nu va muri niciodată”, a scris pe Twitter compania Antonov, făcând aluzie la porecla avionului, „Mriya”, adică vis în ucraineană. Solidaritatea s-a revărsat din toate colţurile lumii.

Dar poate AN-225 să zboare din nou? Pentru a răspunde la această întrebare, e nevoie în primul rând de o evaluare a pagubelor suferite de aeronavă.

Jurnalistul CNN Vasco Cotovio a văzut epava de aproape când a vizitat aerodromul Hostomel, la începutul lunii aprilie.

„Hostomel a fost scena unor lupte intense între forţele ruse şi ucrainene încă de la începutul războiului”, spune el.

„Forţele Moscovei au încercat să cucerească aerodromul pentru a-l folosi ca poziţie de operare, pentru a aduce cu avionul mai multe unităţi terestre. Pentru a reuşi acest lucru, au lansat un asalt aerian cu elicoptere. La început păreau să aibă succes, dar reacţia ucraineană a fost foarte rapidă, lovind aerodromul pentru a împiedica aterizarea avioanelor ruseşti”, spune el. Avionul a fost însă grav avariat.

„Partea din faţă a avionului a fost complet distrusă, pare să fi fost nimerit direct de o lovitură de artilerie. În plus, aripile şi unele dintre motoare au fost avariate grav. Coada are doar câteva găuri cauzate fie de schije, fie de gloanţe”, spune Cotovio.

„Dacă partea din faţă nu ar fi fost lovită direct, AN-225 putea fi reparat”, adaugă el.

Andrii Sovenko, inginer şi expert în aviaţie din Kiev, care lucrează pentru compania Antonov din 1987, a întocmit o listă detaliată a avariilor, analizând un număr mare de înregistrări video şi imagini cu epava.

El confirmă că secţiunea centrală a fuzelajului şi botul avionului, inclusiv cabina de pilotaj şi compartimentele de odihnă ale echipajului, sunt distruse, dar spune că principala problemă este că sistemele şi echipamentele de bord ale avionului au fost lovite.

„Refacerea lor va fi cea mai grea, pentru că majoritatea sistemelor electrice, pompelor şi filtrelor utilizate pe AN-225 sunt din anii 1980. Pur şi simplu nu se mai fabrică, aşa că este puţin probabil să poată fi restaurate exact aşa cum au fost”, spune el.

Dar nu toate veştile sunt proaste. Porţiuni din aripi, inclusiv suprafeţe aerodinamice, cum ar fi flapsurile şi eleroanele, par să fi suferit pagube minore şi ar putea fi recuperate. Majoritatea celor şase motoare par, de asemenea, intacte, iar întreaga secţiune din coada avionului este într-o stare acceptabilă.

„Nu se poate vorbi despre repararea sau restaurarea acestei aeronave. Putem vorbi doar despre construcţia unui alt Mriya, folosind componente care pot fi salvate din epavă şi combinându-le cu cele care au fost produse în anii 1980 pentru construirea unui al doilea avion”, a spus Sovenko.

El se referă la a doua structură AN-225 pe care Antonov a păstrat-o până astăzi într-un atelier mare din Kiev. Planul iniţial era de a construi două AN-225, dar nu a fost dus la capăt. Dar, chiar şi aşa, nu există toate componentele necesare.

„Va fi imposibil să construim exact aceeaşi aeronavă, cu acelaşi design şi echipament”, spune Sovenko. Antonov se va confrunta astfel cu două obstacole: în primul rând trebuie să facă în aşa fel încât componentele noi şi cele vechi să se potrivească, iar apoi să treacă prin procesul de recertificare a aeronavei.

Fabricarea unui nou avion cu siguranţă nu va fi ieftină, dar este greu de stabilit cu exactitate cât ar costa. Ukrinform, agenţia naţională de ştiri ucraineană, a vehiculat suma de 3 miliarde de dolari. Dar în 2018, Antonov estimat că finalizarea celei de-a doua aeronave ar costa până la 350 de milioane de dolari.

„Nu se ştie nimic sigur în acest moment. Costul depinde de cât de grav avariate sunt părţile actualei aeronave, precum şi de câte modificări şi echipamente noi vor fi necesare. O mare parte a costurilor va depinde de numărul de teste de certificare considerat necesar. Dar cred că suma finală va fi de ordinul sutelor de milioane de dolari, nu de miliarde”, spune inginerul.

Similare
RECOMANDĂRI