Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Fostul director CFM, Iurie Topală, a fost reţinut de Interpol pe aeroportul din Bruxelles. Procurorii au dispus aplicarea sechestrului pe proprietăţile şi activele acestuia

Fostul director de la Calea Ferată a Moldovei, Iurie Topală, a fost reţinut de Interpol pe aeroportul din Bruxelles. El era dat in urmarire internatională şi este acuzat de către autorităţile din Republica Moldova de escrocherie şi delapidarea averii străine în proporţii deosebit de mari.

Iurie Topală se află în custodia autorităţilor belgiene şi, deocamdată, nu se cunoaşte cât va dura procedura de extrădare.

MARIANA CERPEC, purtător de cuvânt, Procuratura Generală: „La moment are loc un schimb de informaţii, dintre autorităile moldovene şi belgiene îm vederea organizării extrădării. Legilţia procesual-penală nu stabileşte un termen exact, urmează să fie emisă o decizie de către autorităţile din Belgia."

Cererea de arestare şi extrădare a lui Iurie Topală, fost director la CFM, a fost făcută încă de pe 23 noiembrie anul trecut.
Pe 30 decembrie, Curtea de Apel Chişinău a menţinut măsura arestului preventiv aplicată în privinţa lui. Procurorii au dispus şi aplicarea sechestrului pe proprietăţile şi activele ex-directorului CFM şi a altor complici din dosar, iar valoarea bunurilor sechestrate este de 25 milioane lei.

MARIANA CHERPEC, purtător de cuvânt, Procuratura Generală: „Mandatul a fost emis în cadrul unui cauze penale pornite, pe faptul abuzului de serviciu, săvârşit în interesul unui grup criminal organizat, în legătură cu managementul defectuos la Calea Ferată din Moldova, produs în perioada anilor 2015-2019, în rezultatul căruia a fost prejudiciată întreprinderea cu 250 milioane de lei"

Potrivit Comisiei de anchetă creată în Parlament, Calea Ferată a Moldovei a fost delapidată, în ultimul deceniu, de peste 1,5 miliarde de lei. Întreprinderea se află acum în prag de faliment. Raportul comisiei arată că numai prejudiciile cauzate de furtul combustibilului se ridică la 23 de milioane de lei. Din cauza unor lucrărilor neterminate la unele obiective, compania a mai pierdut 64 de milioane de lei. Şi lucrările abandonate, cum sunt cele de pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giugiuleşti, au adus pierderi de 502 milioane de lei. La astea se adaugă cheltuieli nejustificate, contracte dubioase, şi alte pierderi în valoare totală de 250 de milioane de lei.

Procuratura Generală a deschis 44 de cauze penale dar la peste 30 dintre ele s-a renunţat.
La investigarea dosarului contribuie mai multe instituţii printre care SIS, Inspectoratul Naţional de Investigaţii, Serviciul Fiscal de Stat, precum şi Inspecţia Financiară a Ministerului Finanţelor.

Anul trecut, CFM avea datorii de aproape 837 de milioane de lei, dintre care restanţe la salarii de aproximativ 164 de milioane de lei.
Similare
RECOMANDĂRI