Opinie. Răcirea relaţiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED 
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Opinie. Răcirea relaţiilor UE-Moldova până la un nou test electoral, OP-ED 

Dialogul Republicii Moldova cu UE se menţine pe linia de plutire, deşi este puternic vătămat de imprevizibilitatea, incoerenţa şi neglijenţa autorităţilor centrale faţă de înţelegerile cu partenerii externi, consideră expertul Dionis Cenuşa într-o analiză pentru IPN. Răcirea relaţiilor bilaterale porneşte de la invalidarea alegerilor din Chişinău, unde opoziţia extra-parlamentară a reuşit să se impună în faţa stratagemelor guvernării în frunte cu Partidul Democrat.

Cenuşă declară că monopolul eficient a celui din urmă asupra tuturor puterilor în stat distorsionează însă capacitatea democraţiei moldoveneşti de a se autoregla şi dezavantajează considerabil partidele politice noi, care tind să penetreze sistemul politic prin intermediul alegerilor. Neintegrarea lor în peisajul politic autohton este permanent împiedicată de către partidul de la guvernare – în noiembrie 2016 prin facilitarea victoriei lui Igor Dodon în faţa Maiei Sandu, iar în iunie 2018 prin anularea scrutinului din Chişinău.

Toate eforturile depuse de actorii naţionali şi externi pentru a redresa realitatea politică s-au soldat cu eşec. Aparent, chiar şi pârghiile UE şi-au pierdut din autoritatea pe care au avut-o în 2015, când au declanşat îngheţarea, pe durata unui an, a sprijinului bugetar european pentru Moldova şi au forţat Democraţii să-şi asume o listă de reforme abandonate, ulterior calificate ca şi îndeplinite.

Există câteva explicaţii care ar putea indica unde se ascunde slăbiciunile UE de a influenţa factorii de decizie din Moldova, care sfidează nu doar angajamentele pactate cu partenerii europeni şi însuşi Acordul de Asociere, dar şi autoritatea Bruxelles-ului în ochii publicului.

În primul rând, partidul de la guvernare din 2018 posedă o pondere superioară în constelaţia politică actuală, comparativ cu 2016. Atunci aceasta era la debutul concentrării masive a puterii în mâinile grupului oligarhic, controlat de către Vladimir Plahotniuc. Pe parcursul celor 2 ani de la preluarea puterii, Democraţii au remodelat Parlamentul, au continuat subordonarea instituţiilor de importanţă sistemică (Centrul Anti-Corupţie, Procuratura Generală etc.) şi au schimbat regulile jocului electoral, cu ignorarea punctelor de vedere divergente.

În al doilea rând, după infracţiunile din sistemul bancar, imaginea pozitivă a UE faţă de Moldova s-a schimbat în mod radical, revenirea la brandul atractiv din perioada 2009-2012 fiind în impas. Or, recăpătarea încrederii anterioare durează în timp, implică eforturi duble şi necesită o integritate impecabilă a părţii interesate, nimic din ceea ce s-a putut observa în comportamentul guvernării sub dominaţia Democraţilor. Din aceste considerente, UE şi-a menţinut precauţia şi de facto a renunţat la acordarea unui credit de încredere până când noile cicluri electorale nu vor renova guvernarea. Aşadar, vorbim chiar şi despre o lipsă de motivaţie internă a UE de a face eforturi în van, mai ales că forţele opoziţiei anti-guvernamentale sunt în incapacitate de a face presiuni pe interior.

Al treilea aspect ţine de realităţile regionale, unde Georgia îşi consolidează statutul de „poveste de succes”, pe care UE o îmbrăţişează fără careva rezerve, în pofida eşecului pe care aceeaşi abordare superficială a avut-o în cazul Moldovei. Adiţional, situaţia din Ucraina absoarbe necontenit atenţia obiectivă a Bruxelles-ului, lucru confirmat de recenta reînnoire a sancţiunilor contra Rusiei, în iulie şi respectiv septembrie 2018, privind implicarea în Donbass şi anexarea Crimeii.

Din aceste considerente, UE nici nu poate şi nici nu vrea să meargă la o confruntare cu autorităţile de la Chişinău, decât cea deja provocată de amânarea oficială a asistenţei macro-financiare şi neoficială a sprijinului bugetar direct nou. O revizuire drastică a deciziilor instituţiilor europene cu privire la relaţia cu Moldova este transferată pentru perioada post-electorală de după scrutinul parlamentar din februarie 2019.

Noul test pentru reanimarea relaţiile UE-Moldova – cel electoral

Deşi dezamăgirea UE în partidul de la guvernare este fracturată în mod ireversibil, aceasta menţine comunicarea pe aspectele operaţionale de implementare a Acordului de Asociere, şi a celor circa 150 de proiecte pe teritoriul ţării, inclusiv în autonomia găgăuză şi în regiunea transnistreană. Poziţia oficială a UE a rămas neschimbată după invalidarea alegerilor din iunie 2018. Principala cerinţă a europenilor este ca guvernarea să materializeze votul cetăţenilor din Chişinău, pentru care dispune de „toate instrumentele legislative şi administrative” (IPN, 14 Septembrie 2018).

Evident, UE este conştientă de faptul că voinţa Partidului Democrat de a reface invalidarea alegerilor este nulă, deoarece aceasta va crea un precedent favorabil pentru pârghiile de influenţă ale UE şi va poziţiona opoziţia extrem de favorabil înainte de alegeri. Totodată, orice intervenţie asupra deciziilor de invalidare va confirma că guvernarea s-a aflat în spatele hotărârilor judecătoreşti şi va forţa maşinăria propagandistică a guvernării să modifice discursul public, dispunând de puţin timp până la parlamentare.

Totodată, insistând pe prioritatea validării alegerilor din Chişinău, europenii evită la fel să accepte vreun consens cu guvernarea, care încearcă să substituie pre-condiţiile politice pentru asistenţa macro-financiară cu realizarea condiţiilor sectoriale. Astfel, UE întăreşte retorica critică, ceea ce complică dialogul politic la cel mai înalt nivel, fără a perturba însă discuţiile sectoriale tehnice în contextul implementării Acordului de Asociere.

În realitate, principialitatea UE pe subiectul invalidării alegerilor constituie cel mai puternic şi inflexibil mesaj transmis până acum. În primul rând, această situaţie denotă că UE poate fi dură, atunci când principiile de bază ale democraţiei nimeresc sub atac. Criza actuală ar fi putut fi prevenită, dacă UE demonstra o reacţie dură, inclusiv suspenda asistenţa macro-financiară mai devreme, îndată după ce guvernarea de la Chişinău a introdus votul mixt, în 2017. În al doilea rând, ca urmare a criticii contra nevalidării alegerilor, europenii intensifică sentimentele de neîncredere faţă de guvernare, pe care opoziţia le poate valorifica, inclusiv prin suprapunerea mesajelor critice cu cele intonate de la Bruxelles. Nu în ultimul rând, UE setează un nou test pentru guvernare şi anume desfăşurarea unor alegeri parlamentare corecte. Indirect, prin aceasta se subînţelege foarte clar că UE nu va tolera repetarea cazului nevalidării votului din Chişinău. Cu toate acestea, deşi partea europeană vrea să prevină precedentele periculoase recente, această nu deţine pârghii ce ar stimula sau constrânge guvernarea să accepte ajustările necesare ale legislaţiei electorale, în corespundere cu bunele practici europene.  

În loc de concluzii…

Poziţia UE faţă de guvernare se bazează pe integritate şi respectarea principiilor democratice, pe care guvernarea actuală şi le-a asumat la solicitarea asistenţei macro-financiare, în 2017, şi care sunt operaţionale în relaţiile europenilor cu Georgia sau Ucraina. Slăbiciunea acestei poziţii derivă din faptul că UE nu dispune de pârghii puternice care să genereze comportamentul dorit din partea guvernării.

Desfăşurarea unor alegeri parlamentare corecte reprezintă noul test cu care UE ar putea să atingă mai multe obiective. Astfel, acest demers susţine opoziţia extra-parlamentară care necesită suplimentarea propriei critici cu cea venită din exterior. De asemenea, europenii vor să prevină precedentele inspirate din invalidarea alegerilor din Chişinău în 2018.

Gradul de dezamăgire a europenilor în guvernarea moldovenească este de proporţii enorme. De aceea, răcirea relaţiilor Moldova-UE va dura până la schimbarea conducerii în urma unor alegeri cât mai democratice. Cu toate acestea, este deocamdată dificil de anticipat, dacă UE va doza dialogul cu Chişinăul în cazul în care alegerile din 2019 vor fi injuste şi Democraţii se vor menţine la putere.  

 
 
Similare
RECOMANDĂRI