Misiunea NATO de poliţie aeriană la Marea Neagră: Cum protejează, împreună, forţele aeriene române şi canadiene flancul estic al Alianţei
Sursa foto:Calea Europeană Vizualizari:

Misiunea NATO de poliţie aeriană la Marea Neagră: Cum protejează, împreună, forţele aeriene române şi canadiene flancul estic al Alianţei

Misiunile NATO de poliţie aeriană în regiunea Mării Negre au rolul de a demonstra capacitatea Alianţei Nord-Atlantice de a răspunde colectiv cu măsuri de descurajare şi apărare în zona flancului estic al Alianţei, au declarat marţi doi ofiţeri aliaţi din România şi Canada, într-o discuţie online cu jurnalişti români şi canadieni.

Un detaşament al Forţelor Aeriene Regale Canadiene, format din 145 de militari şi 6 avioane CF-188 Hornet, execută alături de aeronave F-16 Fighting Falcon şi MiG-21 LanceR şi militari ai Forţelor Aeriene Române, misiuni de Poliţie Aeriană Întărită sub comanda NATO în regiunea Mării Negre, ca parte a măsurilor aliate de descurajare a agresiunii ruse în zonă. Aceasta este cea de-a patra rotaţie la Mihail Kogălniceanu a Forţelor Aeriene Regale Canadiene, după cele executate în 2017, 2018 şi 2019. De asemenea, militarii canadieni au mai executat o misiune în România, la Câmpia Turzii, în anul 2014, imediat după anexarea ilegală a peninsulei Crimeea de către Federaţia Rusă.

Întrebat de CaleaEuropeană.ro despre nivelul de intensitate al activităţilor militare ale Rusiei la Marea Neagră şi la Marea Neagră, comandantul detaşamentului canadian a pus accentul pe diferenţele geografice şi geopolitice.

“Am fost trimis în România în 2014 cu primul detaşament aerian canadian cu care am venit aici după acţiunile din Crimeea. Ca parte a acestui detaşament, m-am mutat din România în Lituania. Deţin experienţă şi în misiunile de poliţie aeriană de la Marea Baltică. Descriem regiunile ca fiind diferite, nu doar în privinţa peisajului geografic, ci şi din perspectiva activităţilor geopolitice”, a spus locotenent-colonelul David McLeod.

“Din punct de vedere strategic, vorbim despre activitatea Rusiei în regiune şi impactul pe care îl are asupra NATO, a aliaţilor şi a partenerilor. Geografic, situaţia este diferită, deoarece în Marea Baltică enclava Kaliningrad este separată de teritoriul Rusiei, aşa că modalitatea principală prin care Rusia îşi poate transfera militari şi echipamente din şi în Kaliningrad este pe cale maritimă şi pe calea aerului. Acest lucru înseamnă că există mult trafic aerian în zona baltică, care nu respectă în totalitate normele internaţionale şi planificările de zbor şi produce un nivel ridicat de activitate pentru misiunile de poliţie aeriană din Marea Baltică. În regiunea Mării Negre, este o acţiune diferită, deoarece nu avem această parte geografică separată de Rusia şi avem mai mult patrulare aeriană”, a explicat el.

De cealaltă parte, Colonelul Daniel Moise, comandantul detaşamentului MiG-21 desfăşurat la baza aeriană Mihail Kogălniceanu, a prezentat o imagine de ansamblu a capacităţilor Forţei Aeriene Române şi a modului în care acestea susţin poliţia aeriană NATO.

“Forţele aeriene române operează două tipuri de avioane de luptă, MiG-21 şi F-16, pentru a ne apăra spaţiul aerian în conformitate cu acordurile naţionale şi în cooperare cu Centrul de Operaţiuni Aeriene Combinate din Torrejón, Spania, în context NATO”, a spus el.

Misiunile de poliţie aeriană desfăşurate în comun contribuie la dezvoltarea capacităţii de reacţie şi descurajare, precum şi la consolidarea interoperabilităţii între Forţele Aeriene Române şi cele canadiene.

Dislocarea avioanelor CF-188 Hornet în România este parte a implementării Planului de acţiune pentru asigurarea capacităţii operaţionale a NATO pe flancul estic al Alianţei atât în zona de nord, cât şi în zona de sud şi demonstrează unitatea şi determinarea NATO ca răspuns la provocările mediului de securitate.

Similare
RECOMANDĂRI