Astronomii au reuşit să stabilească ce s-a întâmplat cu o exoplanetă care a „dispărut”
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Cercetătorii sunt de părere că Fomalhaut b s-a ciocnit cu un alt corp din sistemul solar din care făcea parte.

Între 2004 şi 2006, telescopul Hubble a reuşit să identifice cu ajutorul observaţiilor directe o exoplanetă aflată la doar 25 de ani-lumină, descoperirea acestei planetei fiind anunţată în anul 2008 şi confirmată în anul 2012. Totuşi, doar doi ani mai târziu, în 2014, astronomii nu au mai reuşit să o descopere. Această planetă, cunoscută sub numele de Fomalhaut b sau Dagon, prezentase iniţial o orbită eliptică de 1.700 ani în jurul stelei sale şi, totuşi, verificările ulterioare au putut constata doar dispariţia acesteia, notează Science Alert.

Un studiu recent, care a folosit datele produse de către telescopul Hubble, a oferit o posibilă explicaţie pentru acest mister: Fomalhaut b s-a ciocnit de un alt obiect din sistemul său solar la scurtă vreme după descoperirea sa din anul 2004. „Un nor masiv de praf creat recent, care se confruntă cu forţe radiative considerabile din partea stelei centrale Fomalhaut, va fi plasat pe o astfel de traiectorie. Modelul nostru este în mod natural capabil să explice toţi parametrii independenţi observabili ai sistemului: rata de expansiune, decolorarea şi traiectoria sa”, adaugă cercetători.