Care au fost cauzele lipsei de sare alimentară din prima jumătate a lunii martie. Precizările Consiliului Concurenţei
Lipsa de sare alimentară la raft în prima jumătate a lunii martie 2022 nu a fost cauzată de existenţa unor practici anticoncurenţiale din partea întreprinderilor importatoare sau comercianţilor. Consiliul Concurenţei a efectuat analiza pieţei şi a făcut o serie de precizări privind fluctuaţiile semnificative pe piaţa de sare alimentară începând cu sfârşitul lunii februarie 2022.
Instituţia menţionează că a constatat o schimbare semnificativă a structurii pieţei după începerea conflictului militar în Ucraina. Astfel, în prima jumătate a lunii martie, în Republica Moldova s-a constatat un deficit temporar de sare alimentară pe rafturile unităţilor de comerţ cu amănuntul, scrie Bizlaw.md.
ipsa de sare la raft a fost cauzată predominant de 2 factori de bază, potrivit autorităţii de concurenţă:
- Scăderea pe termen scurt a stocurilor de sare, având în vedere imposibilitatea de a realiza importuri din Ucraina şi necesitatea identificării şi contractării produsului din alte surse;
- Comportamentul iraţional de cumpărare al consumatorilor, caracterizat prin achiziţia unor volume excesive de sare, din teama că acest produs va lipsi pe viitor în Republica Moldova (fiind cunoscut faptul că cea mai populară marcă de sare alimentară (iodată şi gemă) până la conflictul militar era Артемсоль, produs în Ucraina, regiunea Donetsk).
Totuşi, în vederea monitorizării mediului concurenţial, precum şi din necesitatea excluderii unui posibil comportament neonest al întreprinderilor importatoare şi/sau al comercianţilor în urma situaţiei de criză, Consiliul Concurenţei a acumulat şi a examinat principalele informaţii relevante referitor la importul şi comercializarea sării alimentare, în special începând cu 24.02.2022 şi până în prezent.
În Republica Moldova această piaţă este în totalitate determinată de import. Astfel, în anul 2021 au fost realizate importuri definitive de sare în Republica Moldova de către 83 de întreprinderi, în cantitate totală de 23 527,31 tone, cu grad redus de concentrare, fiind prezent un număr mare de întreprinderi importatoare.
În ceea ce priveşte provenienţa importurilor, în anul 2021, 86,44% din sare destinată alimentaţiei umane a fost importată din Ucraina, 5,91% - din Belorus şi 4,71% - din România, restul - din alte 13 ţări. În anul 2022 (01.01.2022-19.04.2022) în Republica Moldova au fost importate 5676,64 tone de sare destinată alimentaţiei umane de către 66 de importatori. Dintre acestea, 3739 tone s-au importat în perioada 24.02.2022-19.04.2022 (519 de tranzacţii realizate de 62 de întreprinderi), ceea ce este doar cu 2% mai puţin decât cantitatea importată în perioada similară a anului precedent (3 816 tone).
Cantităţile zilnice importate în ultimele zile ale lunii februarie au fost semnificativ mai mici decât în anul precedent. Totuşi, în luna martie 2022 situaţia s-a redresat, această diferenţă fiind compensată în întregime, ceea ce a determinat şi soluţionarea în termen restrâns a lipsei de sare alimentară la raft.
Cu referire la sursa de provenienţă, Consiliul constată că practic întreaga cantitate de sare care anterior se importa din Ucraina a fost substituită cu sarea din România (78,36%) şi din Turcia (8%), fiind realizate importuri şi din alte 14 state. Pentru luna martie 2022, Biroul Naţional de Statistică a raportat o creştere de 42,5% a preţului la sare alimentară faţă de luna februarie 2022. Autoritatea de concurenţă apreciază această majorare ca fiind cauzată de creşterea semnificativă a preţurilor de import ca urmare a modificării surselor principale de aprovizionare. Or, sarea importată din România a fost întotdeauna semnificativ mai scumpă decât sarea din Ucraina, inclusiv cu luarea în considerare a faptului că sunt înregistrate diferenţe la calitate, ambalaj (mare parte din sarea ucrainească era fasonată în Republica Moldova), etc.
Consiliul Concurenţei precizează că nu au fost identificate semne ce ar indica existenţa unor practici anticoncurenţiale implementate de întreprinderile importatoare şi comercianţi, care ar fi dus la lipsa de sare alimentară la raft în prima jumătate a lunii martie 2022. Totodată, în cazul în care cineva deţine informaţii privind existenţa unor astfel de practici, Consiliul Concurenţei solicită prezentarea lor pentru luarea măsurilor necesare de intervenţie conform atribuţiilor sale.