Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Peste două milioane de apeluri la Serviciul de Urgenţă 112, în 2021, dintre care un milion de apeluri false

În 2021, serviciul de urgenţă 112 din Republica Moldova a recepţionat peste două milioane milioane de apeluri. Numărul de solicitări a fost în creştere şi aproape 100 de mii apeluri au fost pentru suspecţii Covid -19. În fruntea urgenţelor sunt cazurile de violenţă şi accidentele rutiere. Nu au lipsit nici apelurile false - peste un milion în anul care a trecut.

Activitatea operatorilor de la Serviciul 112 a fost marcată pe pandemie şi in 2021. Cele mai multe apeluri au fost cele pentru infecţiile respiratorii, peste şapte la sută din numărul total. Urmează in top, afectiunile cardiovasculare.

OLGA BORS, operator, Serviciul de Urgenţă 112: „Din experienţa mea pot să spun că avem o populaţie bolnavă, foarte multe apeluri sunt cu specific medical. Pentru că suntem în perioada pandemică, desigur afecţiune cu coronavirus, suspecţii la covid sau chiar confirmat”.

În perioadele în care au fost relaxate restricţiile, s-au înregistrat cele mai multe cazuri de violenţă.

CEBOTARI TATIANA, operator, Serviciul de Urgenţă 112: „Cel mai mult sună victimile, mai rar sună vecinii, se crează impresia că dacă nu este familia mea nu mă bag. Ne sună copii şi cel mai grav este când se intâmplă să sune părinţii de 5,7 ani -că tata o ucide pe mama, o bate”.

După cazurile de violenţă, accidentele rutiere au fost şi ele o cauza a numarului mare de apeluri la 112. În 2021 au foat 21 de mii de solicitări cu 4 mii mai mult faţă de 2020.

ALEXEI JOSAN, operator, Serviciul de Urgenţă 112: „Accidentele cele mai frecvente sunt în Chişinău şi sunt accidente neînsemnate, asta e generat că sunt foarte multe automobile. Accidente grave, cu persoane traumate cu morţi, urmate de incendii. Ele sunt pe traseele naţionale pentru că acolo şoferi işi permit să dezvolte o viteză mai mare”

Pe lângă situaţiile stresante, ce impun decizii urgente, operatorii 112 au parte şi de situaţii amuzate sau de convorbiri cu indivizi cu grave tulburări de comportament.  Anul trecut, un sigur bărbat din Chişinău a sunat la serviciul de urgenţă de aproape trei mii de ori, pentru a anunţa cazuri de comerţ ilegal.

ALEXEI JOSAN, operator, Serviciul de Urgenţă 112: „Avem un locuitor din Chişinău care indeferent de anotimp de vremea de afară, sapte zile pe săptămâna face chemări la poliţie cu comerţul neatorizat de pe străzile Chişinăului în medie face 10 -14 chemări pe zi. Face chemări când vine vorba de persoanele care fac din comerţul stradal o afacere”.

OLGA BORS, operator, Serviciul de Urgenţă 112: „Este interesantă starea de spirit a soţilor când este vorba de naştere, în mare panică intră şi uită cum o chemă pe soţie, din ce an este sau a câta naştere. Ei zic, hai repede, repede, naşte acuma. Sau la sună soţul de la serviciul că la  soţia de acasă că ia şi-a cumpărat pantofi noi şi are rană la picior din cauza pantofului”.

 În medie, la serviciul 122 se înregistrează circa 7 mii de apeluri zilnice, iar aproape jumătate din ele pot fi false sau nejustificate.
Similare
RECOMANDĂRI