Mold-street: Ce arată rapoartele experţilor privind concesionarea Aeroportului şi privatizarea Air Moldova
Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Mold-street: Ce arată rapoartele experţilor privind concesionarea Aeroportului şi privatizarea Air Moldova

Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare şi desfăşurare a privatizării şi concesionării proprietăţii publice a dezvăluit detalii din rapoartele preliminare privind legalitatea concesionării Aeroportului Chişinău şi cea de privatizarea a Air Moldova.

Unul dintre consultanţi ce s-a ocupat de expertiza concesionării Aeroportului Chişinău, avocatul Eduard Digore, a declarat că este vorba despre o analiză de ordin juridic, bazată pe documentele puse la dispoziţie de către Comisia de anchetă şi pe fapte constatate, notează mold-street.com.

Concurs câştigat de o companie ce nu a fost invitată

Potrivit expertului, de la decizia de a organiza un concurs închis cu privire la selectarea concesionarului ar porni întreaga viciere a procedurii. Astfel Comisia de concurs a delegat o parte din atribuţiile sale, destul de importante, Aeroportului, deşi nu avea dreptul să facă acest lucru. În aceste condiţii nu se cunoaşte nici dacă a fost asigurată securitatea ofertelor depuse, fapt de care era responsabil statul, dar nu s-a ocupat, susţine Digore.

„Studiul nu face trimitere la taxa de modernizare. În Hotărârea de Guvern ulterioară, din 23 mai, se schimbă obiectul concesiunii, el nu este ”Întreprindere de Stat”, dar obiect de gestiune al activelor. Am constatat că unele acte sunt întocmite de specialişti din domeniul economic, dar nu jurişti”, a menţionat avocatul.

Totodată, el a spus că cele ”trei companii dintre care două din Rusia şi Avia Invest de drept moldovenesc”, care au semnat un Acord în baza căruia au participat la concurs şi l-au câştigat nici nu au fost invitate pentru a participa.

Cât despre îndeplinirea angajamentelor investiţionale, expertul a susţinut că „obligaţia de bază era să facă nişte investiţii proprii pe anumite faze contractale”. „Din informaţia deţinută, concesionarul nu şi-a onorat obligaţiile în termen privind prima fază de executare a lucrărilor şi investiţii proprii”, a notat Eduard Digore.

Promisiuni neîndeplinite

În aceeaşi şedinţă, a fost prezentat şi raportul preliminar cu privire la legalitatea privatizării companiei aeriene Air Moldova, în care se constată că pe parcursul anilor 2017-2018, a fost creată impresia că întreprinderea este în prag de faliment şi trebuie înstrăinată urgent, a declarat Victor Neaga, un alt consultant.

Totodată el a susţinut că pe 2 octombrie 2018, când a fost semnat contactul de vânzare-cumpărare, reprezentanţii statului şi reprezentanţii ofertantului au venit cu declaraţii destul de tari, printre care faptul că până la finele anului 2019 vor fi lansate şapte rute noi. „Acum vedem că nu există astfel de rute noi”, a afirmat expertul. 

Potrivit lui, şi monitorizarea post-privatizare a fost la cel mai jos nivel. S-a mai constatat că nu au fost înregistrate diferenţe mari între situaţia de până la privatizarea companie şi după, iar datoriile pe care le înregistra Air Moldova nu au fost achitate. „Concluziile experţilor sunt că scopul privatizării nu a fost realizat şi există suspiciuni rezonabile despre faptul că proprietatea statului a fost delapidată după care privatizată cu grave încălcări de procedură”, a mai spus Victor Neaga.

Preşedintele Comisiei, Igor Munteanu, a declarat că, după ce Comisia a luat act de cele două rapoarte, acestea urmează să fie prezentate în plenul Parlamentului, în termen de 7-10 zile. 

Similare
RECOMANDĂRI