Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Exportatorii de fructe din Republica Moldova se plâng pe cozile de la vama Albiţa

Exportatorii de fructe din Republica Moldova se plâng că trebuie să aştepte şi câte 48 de ore în vamă înainte de a traversa frontiera cu România. Ei spun că din această cauză scade calitatea fructelor livrate în Uniunea Europeană, iar exportatorii sunt sancţionaţi de companiile care recepţionează marfa cu întârziere. Deseori acestea chiar anulează contractele încheiate cu exportatorii de fructe din Republica Moldova. În ultimele zile, în jur de 50 de camioane au făcut coadă la punctele de trecere a frontierei cu România. Reprezentanţii Asociaţiei Moldova Fruct dau vina pe incapacitatea vameşilor de a face faţă fluxului mare de camioane, în timp ce reprezentanţii guvernului spun că vor aborda problema cu autorităţile de la Bucureşti.

Exportatorii din Republica Moldova spun că traversarea frontierei este o problemă serioasă în special pentru camioanele pline cu fructe perisabile. Ştefan Bâtlan transportă prune şi a stat aproape 33 de ore în vama Albiţa înainte de a-şi continua drumul azi dimineaţă.

ŞTEFAN BÎTLAN, manager, companie exportatoare de fructe: „Se depune prea mult efort în producerea şi promovarea fructelor moldoveneşti pe pieţele din UE, este o muncă colosală la nivel de ambasade, consulate, proiecte internaţionale. Şi este un mare păcat că  programarea livrărilor către UE este tergiversată de cozile imense care le avem în vama Albiţa, care durează de la 12 pană la 40 de ore, lucru care poate fi confirmat documental”.

Statisticile confirmă amploarea problemei. Aproape 90 la sută din mărfurile exportate din Republica Moldova sunt livrate cu ajutorul mijloacelor auto. Şi studiul privind coridoarele comerciale arată că durata medie de trecere prin vama "Leuşeni-Albiţa" este de 17 ore. În timp ce, la frontiera Uniunii Europene cu alte ţări timpul mediu de traversare a graniţei este de aproximativ 24 de minute. Exportatorii spun că timpul de perfectare a actelor ar fi mai scurt în cazul în care camioanele ar trece prin coridorul verde. Ei aşteaptă o soluţie rapidă din partea autorităţilor pentru că sezonul de export al fructelor abia a început.

ŞTEFAN BÎTLAN, manager, companie exportatoare de fructe: „Nu considerăm că este corect ca ele să stea în acelaşi coridor cu mărfurile generale. Deja am un client care s-a refuzat, nu mai doreşte. E vorba de reputaţie, timp şi bani”.

ION IONAŞ, exportator: „Întârziem cu livrările, avem în calcul cinci zile dar ajungem al 8,9 zile să ajungă camionul din Moldova până în Germania, asta e catastrofă.Pierde din calitate pentru că se exportă fructe în stare proaspătă şi orice zi în plus este o zi în minus pentru raft. Lucrează foarte încet or nu au angajaţi deajuns, procedura de trecere a frontierei e foarte lentă”.

Reprezentanţii Asociaţiei Moldova Fruct spun că problema e mai veche şi că de mai mult timp solicită autorităţilor să o rezolve.

IURIE FALA, director executiv, Asociaţia Moldova Fruct: „În ultimii ani creşte numărul camioanelor care traversează punctele vamale cu România. Prin luna iunie am expediat demersuri către instituţiile statului, către Ministerul de Externe, către Ambasada RM în România ca această întrebare să fie ridicată la nivel de instituţie. Noi am solicita ca în perioada asta de vârf a exportului să fie suplinite punctele vamale cu suficienţi lucrători”.

Şeful Biroului vamal de frontieră Albiţa a negat acuzaţiile.

Elena Cotea, şeful Biroului vamal Iaşi: „Informaţia este inexactă. La ora actuală în terminalul de marfă sunt maxim 50 de mijloace de transport marfă, niciun încărcat cu produse de acest tip la care faceţi referire. Aceste mijloace de transport marfă sunt de obicei procesate din punct de vedere vamal în mai puţin de jumătate de tură de serviciu, circa cinci - şase ore”. 

Serviciul de presă al Ministerului de Externe de la Chişinău ne-a promis să ne ofere o reacţie, însă deocamdată nu a făcut acest lucru.  În Republica Moldova sunt peste 100 de companii care exportă produse în Uniunea Europeană.
Similare
RECOMANDĂRI