Politico: Cum îşi foloseşte Rusia oficialii şi diplomaţii pentru a răspândi minciuni despre războiul din Ucraina
Sursa foto:Profimedia Vizualizari:

Politico: Cum îşi foloseşte Rusia oficialii şi diplomaţii pentru a răspândi minciuni despre războiul din Ucraina

Înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, oficialii ruşi prezentau retorica Kremlinului pe un ton pozitiv, respectând regulile limbajului diplomatic, informează Politico. Totul s-a schimbat în luna februarie: După ce mai multe instituţii media ale statului rus au fost interzise în Europa şi penalizate pe reţelele sociale, Moscova a început să se bazeze pe diplomaţi şi alţi reprezentanţi guvernamentali pentru a-şi promova propaganda agresivă despre războiul din Ucraina.

Înainte de invazia Ucrainei, oficialii ruşi au lăsat tacticile de dezinformare posturilor media precum RT şi Sputnik, ale căror operaţiuni internaţionale au ajutat Kremlinul să îşi răspândească mesajele false unei audienţe mari, din America Latină şi până în Africa, notează digi24.ro

După ce Uniunea Europeană şi cele mai mari reţele sociale au luat măsuri împotriva campaniei de dezinformare a Kremlinului pentru a opri răspândirea informaţiilor false despre războiul din Ucraina, Moscova s-a adaptat şi se foloseşte acum de diplomaţi, purtători de cuvânt şi miniştri pentru a-şi transmite mesajul, potrivit unor oficiali europeni şi americani.

Diplomaţii ruşi din toată lumea au preluat din atribuţiile mass-mediei finanţate de Kremlin 

Ambasada Rusiei în Spania a postat un videoclip preluat de la RT, postul rusesc sancţionat, în care ruşii prezentau presupuse atacuri ale ucrainenilor asupra civililor din cele două regiuni separatiste din estul Ucrainei. 

Misiunile diplomatice ale ruşilor de la Paris şi Geneva au promovat informaţii false despre execuţia civililor din Bucha, suburbia Kievului. Contul oficial al Ministerului de Externe al Moscovei a distribuit în repetate rânduri linkuri către un canal de Telegram în limba rusă şi un site asociat pin intermediul cărora ruşii spuneau că ar fi demascat „minciunile” ucrainenilor despre conflictul în desfăşurare.

Înainte de invazia Ucrainei, oficialii ruşi lăsau tacticile de dezinformare posturilor media, precum RT şi Sputnik, ale căror operaţiuni internaţionale au ajutat Kremlinul să îşi răspândească poveştile false unor audienţe diverse, din America Latină şi până în Africa. Foto: Profimedia Images

De când Rusia şi-a invadat vecinul de la vest, pe data de 24 februarie, conturile diplomaţilor ruşi au făcut cu 26% mai multe postări pe Twitter decât în perioada dinainte de război. Dar, numărul de like-uri şi share-uri, elemente care arată cât de mult interacţionează utilizatorii reţelelor sociale cu postările în cauză, s-a mărit cu până la 200% de când a izbucnit războiul, potrivit datelor celor de la German Marshall Fund.

Aceste conturi oficiale au devenit mult mai agresive în modul în care răspândesc dezinformarea. „Atâta timp cât presa de stat a Rusiei va rămâne interzisă, penalizată sau impactată în vreun fel de război, ei vor dori să umple acel gol de informare”, a spus Bret Schafer, şeful unei echipe de analişti care monitorizează dezinformarea promovată de stat.

„Cea mai bună metodă de a face asta, de a controla naraţiunea, este prin conturile lor diplomatice”, a explicat Schafer.

Schimbarea de paradigmă a modului în care Rusia îşi răspândeşte propaganda

În vreme de război, nu este nicio surpriză că oficialii şi diplomaţii ruşi se vor alătura eforturilor Kremlinului. Nivelul dezinformării, însă, inclusiv promovarea mediei de stat şi a unor poze care ar putea fi manipulate, care sunt acum distribuite de conturile oficiale ale Moscovei, reprezintă o schimbare de paradigmă a felului în care Rusia îşi răspândeşte mesajele false, potrivit oficialilor occidentali.

Imediat ce au început să apară teorii ale conspiraţiei despre laboratoare de arme biologice ale amercanilor în Ucraina, ambasada Rusiei din Marea Britanie a profitat imediat de ocazie şi a început să distribuie imagini din satelit cu aceste instalaţii care ar fi fost construite prin toată Ucraina.

Alte ambasade au postat şi ele videoclipuri virale cu „crime de război” comise împotriva civililor vorbitori de rusă, în timp ce contul de Twitter al Ministerului de Externe al Rusiei a publicat documente şi imagini, distribuite prin hashtag-ul „#DonbassTragedy”, prin care acuză Kievul că ar fi comis acte de genocid în perioada 2014-2022.

Guvernele occidentale au început să răspundă acestor provocări. Ministrul de externe al Franţei, Jean-Yves Le Drain, a spus joi că l-a chemat pe ambasadorul rus pentru a discuta despre „indecenţa şi provocarea” de care ambasada Rusiei dă dovadă atunci când răspândeşte pe reţelele sociale minciuni despre execuţiile din Bucha, care Ucraina spune că au fost făcute de soldaţii ruşi.

Twitter a anunţat că nu va mai promova conturile oficiale ale Rusiei pe platforma sa, iar Facebook a spus că analizează posibilitatea de a lua măsuri împotriva paginilor care au legături cu Kremlinul care răspândesc imagini false despre război.

Rusia se foloseşte de toate trucurile pentru a-şi promova noua strategie de dezinformare

Un grup mare de utilizatori de Twitter, care interacţionează cu conţinutul postat de ruşi şi le distribuie mesajele, şi-a început activitatea dintr-o dată în luna februarie, un semn că aceste conturi sunt ori false, ori au fost create pentru o operaţiune de influenţare mai extinsă, potrivit unui raport al UE despre dezinformarea rusească obţinut de Politico.

Un astfel de cont creat recent a făcut aproape 100 de postări de la începutul războiului, folosind hashtag-ul „#See4Yourself” promovat de Kremlin, în timp ce un alt utilizator a distribuit 41 dintre cele mai populare postări scrise de oficiali ruşi – aproape toate sunt informaţii false despre Ucraina.

Numărul de oameni vizaţi de aceste postări nu este la fel de mare ca audienţa pe care o avea media de stat rusească, „dar ei încearcă să recreeze ceea ce RT şi Sputnik au făcut”, a spus un oficial UE care monitorizează încercările de dezinformare ale Rusiei. „Este un efort coordonat care merge dincolo de reţelele sociale şi implică site-uri specifice”.

La baza eforturilor de dezinformare ale Rusiei stă canalul de Telegram Warfakes şi site-ul afiliat contului. De la începutul conflictului, canalul a strâns peste 725.000 de membri şi distribuie în mod repetat aşa-zise investigaţii menite să demaşte relatările ucrainenilor, folosind un limbaj similar cu cel al canalelor occidentale care verifică informaţiile postate pe internet.

Cine distribuie cel mai des postările proruseşti pe reţelele sociale

Diplomaţii ruşi sunt unii dintre cei mai mari distribuitori ai acestui tip de conţinut, inclusiv a mesajelor care dezmint acuzaţiile de crime de război şi cele care acuză Ucraina de dezinformare, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Amsterdam.

Printre oficialii de rang înalt care au distribuit postările canalului Warfakes se numără şi Maria Zaharova, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe din Rusia. În plus, 23 dintre ambasadele ţării, din Bulgaria până în Kazahstan, şi cel puţin 10 „case de cultură” ruseşti, majoritatea din Europa, i-au urmat exemplul Zaharovei.

Încercările deliberate de a redistribui conţinutul canalului Warfakes ar putea reprezenta un semn al sponsorizării din partea statului, potrivit lui Marc Tuters, profesor la Universitatea din Amsterdam. „Pare să fie mai mult decât o coincidenţă că toate aceste conturi promovează acelaşi mesaj”.

Similare
RECOMANDĂRI