Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:

Fondul rutier din R. Moldova este finanţat foarte puţin şi de aceea nu ajung bani pentru construcţia şi reparaţia drumurilor

Fondul rutier din Republica Moldova este finanţat foarte puţin şi de aceea nu ajung bani pentru construcţia şi reparaţia drumurilor. Asociaţia drumarilor atrage atenţia că doar o treime din toate taxele şi impozitele încasate pentru drumuri ajung în Fondul rutier. Potrivit asociaţiei, în ultimii 7 ani, starea drumurilor s-a înrăutăţit, iar Fondul rutier a pierdut 20 de miliarde de lei din motiv că că banii proveniţi din taxe au fost direcţionaţi pentru acoperirea altor necesităţi ale statului.

Potrivit Asociaţiei drumarilor, din 2015 şi până în prezent din Fondul Rutier s-au scos 10 miliarde de lei pentru soluţionarea problemelor din alte sectoare ale economiei. Alte 10 miliarde de lei, care urmau să vină de la finanţatori străini, au fost ratate. Astfel în loc de 3 mii de kilometri de drumuri naţionale şi 4 mii de kilometri de drumuri locale, au fost reabilitate doar o mie de kilometri de drum.

BORIS GHERASIM preşedintele Asociaţiei Drumarilor Antreprenori din Moldova: „Am gasit formula şi am majorat taxele rutiere de 10 ori. Dacă plătiţi mai mult aţi doriţi mergeţi pe un drum mai bun? Accizele le-am ridicat de 10 ori, pentru ce ca aceşti bani să se ducă la alte necesităţi.  Drumuri în stare rea şi foarte rea am ajuns la 50%."

La sfârşitul anului trecut, Guvernul a decis că taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în R. Moldova nu va mai fi o sursă de venit pentru Fondul Rutier. Toţi banii încasaţi din această taxă, ajung în bugetele locale. Astfel, în timp ce drumurile se deteriorează, necesităţile cresc, materialele de construcţie se scumpesc, iar bugetul Fondului rutier rămâne acelaşi.

Datele oficiale arată că în Republica Moldova pentru reparaţia şi întreţinerea unui km de drum se folosesc 600 de dolari.

Experţii spun că anual un şofer achită pentru drumuri, cu tot cu accize în medie câte 20 mii de lei. Din aceşti bani în Fondul Rutier ajung doar 6 mii de lei. Din cauza drumurilor deteriorate economia R.Moldova are pierderi de milioane.

EUGEN DAŢCO   director, Uniunea Transportatorilor din Republica Moldova: „Asta-s pierderile mele. Eu plătesc în fondul rutier taxele şi acciza şi aştept ca de acolo drumul să fie reparat, dar ele sunt năprasnice. Sunt doritori de  alua banii şi a-I folosi în altă parte”.

VEACESLAV IONIŢĂ  expert economic: „Drumurile rele, distrugi maşina, piese, benzină. Pierderile anuale ale populaţiei care au maşini este de 11 miliarde lei pe an. Drumurile, fără ele, costurie de transport în R.Moldova îs de vreo patru ori mai mari decât în Europa.  Productivitatea muncii unii şofer este de patru ori mai mică de cât în Europa”.

Pentru acest an, bugetul Fondului rutier depăşeşte 1,4 miliarde de lei, ceea ce reprezintă mai puţin de un procent din PIB. Administraţia de Stat a Drumurilor recunoaşte că bugetul este destul de mic pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din Republica Moldova. Renovările esenţiale sunt, în mare parte,  finanţate din credite şi granturi acordate de donatori.

SERGIU BEJAN  director ASD: „Situaţia în care ne găsim la zi cu crize, după crize înţelegem că bugetul de stat nu poate aloca acea marjă cerută de 80 la sută din acciză să vină direct în Fondul rutier sau să ne întoarcem la 50-la 50  din impozitul pe transport. Mergem foarte mult pe execuţia în colaborarea cu donatorii noştri pentru obţinerea execuţia obiectivelor mari.  La ziua de azi ASD are poriecte gata de implementat peste 7 miliarde de lei."

În cadrul unei discuţii publice, drumarii, trasportatorii şi experţii au ajuns la concluzia că pentru îmbunătăţirea infrastructurii rutiere din R. Moldova, bugetul Fondului rutier ar trebui să fie de cel puţin 4 miliarde de lei. O altă soluţie ar fi independenţa acestui fond. Propunerile vor fi înaintate autorităţilor spre examinare.

VEACESLAV IONIŢĂ  expert economic: „Noi am obligat şoferii să plătească pentru drumuri, ei plătesc dar banii lor se duc în altă parte.  Noi avem nevoie de un Fond rutier protejat cum este cel al Asigurărilor medicale şi sociale, avem nevoie de un fond rutier gestionat independent şi banii pentru drumuri să ajungă la drumuri.”

SERGIU BEJAN  director ASD: „În toate ţările cu drumuri bune, fondul rutier este independen. Pentru noi la etapa actuală şi criza care ne găsim acum este o decizie politică prematură.  Nu suntem o ţară care să porducem petrol sau alte resurse din care să avem venit."

În gestiunea Administraţiie de Stat a Drumurilor se află aproape de 6 mii de km de drum. Începînd cu anul 2017, gestionarea drumurilor locale cu o lungime de 3 494 km a fost transmisă autorităţilor publice locale. Potrivit Administraţie de Stat a drumurilor, după indicele denivelărilor şi calitatea astfaltului, în prezent, aproape 46% din drumuri se află în stare rea,  41% în stare bună sau acceptabilă şi doar 14% în stare foarte bună.

STAREA DRUMURILOR ÎN R. MOLDOVA DUPĂ INDICII IRI ŞI IPC
Rea/foarte rea – 46%
Bună/acceptabilă - 41%
Foarte bună          -14%

Potrivit studiilor internaţionale, după calitatea drumurilor, Republica Moldova se află pe locul 132 din 138 de state, acumulând un scor de 2,5 din 7 puncte posibile, ceea ce înseamnă că reţeaua de drumuri e de o calitate proastă şi e nevoie de intervenţii urgente şi calitative.
Similare
RECOMANDĂRI